ראש הממשלה יפרסם היום תוכנית רב־ שנתית המרכזת פיתוח של 147 מיזמים בתחום התשתיות בישראל לשנים 2017 עד 2021. עלות ההשקעה נאמדת ב־116 מיליארד שקל. ההחלטה, כולל הקמת צוות מעקב ליישום הפרויקטים, תובא הבוקר (ראשון) לאישור הממשלה. עיתוי פרסום התוכנית התקבל בהפתעה באוצר. כבר לפני כשלושה חודשים ביקש שר האוצר משה כחלון מהחשב הכללי רוני חזקיהו לגבש תוכנית השקעה בתשתיות, שאחד מתוצרי הלוואי שלה הנו חיזוק שער הדולר בשל מימון ההשקעות עבור חברות התשתיות הזרות באמצעות קניית דולרים.



אף שתוכנית האוצר כבר גובשה וחשיפתה לתקשורת אמורה הייתה להתקיים במסיבת עיתונאים בחודש יולי האחרון, זמן קצר לפני פרסומה נטען כי שר התחבורה ישראל כץ "חטף את הקרדיט", ופרטי תוכניות ההשקעה בתשתיות התחבורה הודלפו. בעקבות כך הוחלט לבטל את מסיבת העיתונאים, והסתמן כי תוכניתו של משרד האוצר צפויה להיחשף רק לקראת סוף השנה הנוכחית. כעת שוב נתקלים באוצר במהמורה בעת שנתניהו יציג הבוקר את תוכניתו, כאמור.



יצוין כי בעקבות בדיקת "מעריב־השבוע" התברר כי התוכנית שתוצג היום אינה מתוקצבת ולמעשה היא מורכבת מאוסף תוכניות שממילא כבר אושרו בעבר. בתוך כך מתברר כי בכירי משרד האוצר, ובראשם החשב הכללי, הלוקחים חלק בדיוני ועדת התשתיות, מתבקשים כעת להשתתף בוועדה נוספת, הדנה באותם נושאים בדיוק.



תוכנית נתניהו מרכזת את כלל הפרויקטים שהממשלה החליטה על גורלם לאחר שנערכה בדיקת כדאיות כלכלית לגביהם. מהרשימה נגרעו מיזמים בהיקף של 40 מיליארד שקל, שלא עמדו בכל התנאים. מרבית ההשקעות יתמקדו בתחומי התחבורה והאנרגיה. בתחום התחבורה 51% מעלויות ההקמה יגיעו מפרויקטים של הרכבות הקלות בתל אביב, בירושלים ובחיפה, 22% מבניית כבישים חדשים, 15% ממסילות רכבות כבדות, 5% מנתיבי תחבורה ציבורית ו־3% מתשתית לאוטובוסים רבי־קיבולת.




"חשיבות עליונה בקידום תשתיות"




בתחום האנרגיה 61% מעלויות ההקמה הן של פרויקטים בתחום החשמל, 14% במערכות להולכת מים, 12% יגיעו מתשתיות גז, 11% ממערכות הולכת ביוב ו־2% דלק וגפ"מ.



במסגרת הצגת התוכנית הבוקר, הממשלה תאשר כאמור גם מינוי צוות ליווי ובקרה, בהשתתפותו של אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, החשב הכללי והממונה על התקציבים.



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הממשלה ככלל ומשרד האוצר בפרט רואים חשיבות עליונה בקידום פיתוח התשתיות ככלי להעלאת הפריון. במטרה להאיץ את הנושא, מקדמת הממשלה שני צוותים העוסקים בהיבטים שונים של פיתוח תשתיות: הצוות שהקמתו תובא היום לאישור הממשלה יעקוב אחר פרויקטים קיימים בתשתית.



במקביל לכך צוות האוצר, שבו חברים מנכ"לי משרדי האנרגיה והתחבורה, יבצע תהליך תכנון ארוך טווח שיבחן את הצרכים העתידיים של המדינה בנושא התשתיות". עוד נמסר כי "הצוות יקבע יעד השקעה רב־שנתי ורשימת פרויקטים בכל תחום, כולל תחומים חדשים וכלים להסרת חסמים והאצת תהליכים בתחום התשתיות".



ראש הממשלה מסר כי "אנו ממשיכים בתנופת השקעה ובנייה בתשתיות בכל הארץ. נקרב את הפריפריה למרכז, נבנה כבישים נוספים, מחלפים ומסילות רכבת".



מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר הוסיף כי "מיפוי הפרויקטים הוא צעד ראשון וחשוב בתהליכי גיוס השקעות זרות בתשתיות, בהגדלת היקף ההשקעות ובפיתוח הכלכלה הישראלית. קיימנו קשרים גם עם גופי השקעה בינלאומיים, שרואים במדינת ישראל יעד מועדף להשקעה בתשתיות".