נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין התייחס אתמול לצעדים שמגבשת הממונה על ההגבלים עו"ד מיכל הלפרין להקלות ביבוא האישי. הלפרין התבקשה להתייחס לנושא בעקבות פניית שר הכלכלה אלי כהן. לין טוען כי מדובר בניתוק מוחלט של הפקידות הבכירה באוצר ובמשרד הכלכלה, "שמעולם לא הייתה חשופה למגזר העסקי ולא הביאה בחשבון את השלכות ההמלצות על מגזר רחב זה. עו"ד הלפרין עושה שגיאה חמורה כשהיא רוצה להוריד את יוקר המחיה על גבם של הקמעונאים ומבלי להבין את ההשלכות של צעדיה אלה על מגזר זה".



ההמלצה המרכזית המתגבשת ברשות ההגבלים היא ביטול מוחלט של הרגולציה ביבוא אישי. מדובר ברגולציה הנוגעת בעיקר ליבוא מוצרי מזון, טואלטיקה ועוד. הלפרין מתייחסת לתחום הנבחן בימים אלה על ידי ועדה באוצר בראשות סגנית הממונה על התקציבים שירה גרינברג - הגדלת הפטור ממס על יבוא אישי מ־75 דולר ל־100 דולר ועל הגדלת סכום היבוא האישי ל־1,000 דולר או לחמישה פריטים מאותו המוצר.



כדי להגדיל את האפקטיביות של היבוא האישי, מומלץ להקים מרכז לוגיסטי לטיפול ההזמנות מיבוא אישי בשיתוף הדואר או גורם עסקי אחר. כאמור, ההמלצות המתגבשות זוכות לביקורת חריפה בענף הקמעונאות. לין, ששיגר שלשום מכתב לשרי האוצר והאנרגיה ובו פירט את מצוקת המגזר העסקי והקשיים הרגולטוריים, הוסיף: "הדרג הפוליטי מעוניין להראות שהוא מוריד מחירים ופועל להורדת יוקר המחיה, אבל לא שמים אצלו לב להשלכות בתחום התעסוקה".



"מפלים לרעה את הסקטור הקמעונאי"



לדבריו, "מפלים לרעה את הסקטור הקמעונאי ומתמקדים בתעשייה. לא אכפת לנו שמדיניות הורדת המכסים תימשך, אבל זה צריך להיעשות לא באופן סלקטיבי אלא בצורה רוחבית. זה יסייע להגדלת התחרות בשוק המקומי. הכי קל זה לצאת בהצהרות פופוליסטיות על אפשרות ליבוא אישי של עד 1,000 דולר. אז מדוע לא 5,000 דולר? מדוע להקים מרכז לוגיסטי אחד שיחליף את הדואר? אולי כדאי להקים שישה מרכזים לוגיסטיים כאלה?".



לדבריו, עו"ד הלפרין, שהגיעה מהמגזר המשפטי ולא העסקי, אינה לוקחת בחשבון את ההשלכות של המלצותיה על המגזר הקמעונאי, המונה 54 אלף בתי עסק. להמלצותיה יהיו השלכות על ההכנסות ממסים וגם על ממדי האבטלה. לפקידות ולאנשי בנק ישראל אין לצערי חשיבה רוחבית".



ואילו שר הכלכלה אלי כהן לא נותר חייב. לדבריו, "לין מתלונן על רגולציה ואני חושב שאכן צריך להפחית אותה. אבל באותו הזמן אסור לתת לגילדת היבואנים והסוחרים הגדולים השולטים באיגוד לשכות המסחר להפריע למאבק ביוקר המחיה. עיקר תשומת הלב שלנו תופנה לצרכים ולעסקים הקטנים.



"פערי המחירים בין ישראל לאירופה הם בלתי נסבלים ועומדים על עשרות אחוזים. בפגישה שקיימתי עם שר הכלכלה והאוצר הצרפתי סיכמנו שיגיעו לישראל עסקים נוספים כדוגמת רשת מוצרי הספורט דקטלון. רשתות כאלה יסייעו להורדת יוקר המחיה".



עוד על יוקר המחיה ומצב הקמעונאות בישראל, מחר "במעריב־סופהשבוע", בטור "שוטף פלוס".