הדרג הפוליטי מנע את אפשרות גיוס ההון בבורסה באמצעות הנפקת מניות מתשע חברות ממשלתיות, כך חשף אתמול (שלישי) מנהל רשות החברות הממשלתית אורי יוגב בכנס משקיעים בבורסה לניירות ערך. לדבריו, מחלוקת עם שר האוצר משה כחלון לגבי המינויים הפוליטיים באותן חברות מנעה את הנפקות המניות, אף שבכל אותן החברות כבר נערכו לאפשרות זאת.



החברות שאמורות היו להנפיק בבורסה 25%־49% ממניותיהן, תוך הבטחת מניות השליטה בידי הממשלה, היו חברת החשמל, רפאל, רכבת ישראל, מקורות, התעשייה האווירית, נמל חיפה, נמל אשדוד, דואר ישראל ונתיבי גז. כישלון תוכנית ההנפקות מוסבר בחילוקי דעות עם הדרג הפוליטי ובראשו שר האוצר משה כחלון, לאחר שיוגב מנע מהשרים הרלוונטיים להוציא אל הפועל מינויים פוליטיים.



יוגב יסיים את תפקידו ב־30 בספטמבר ויחזור למגזר הפרטי. הוא ישוב למשרד הייעוץ שיפעל מאזור הבורסה ברמת גן וישתלב במתן ייעוץ ובחברות בדירקטוריונים. ועדת האיתור, שבראשה עומד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, כבר ראיינה מספר מועמדים להחליפו בתפקיד. הוועדה תקיים ישיבה נוספת ביום שני הבא מתוך כוונה להציג מועמד ראוי כבר בימים הקרובים. תקדימי העבר באוצר (מינויי הממונה על התקציבים, הממונה על השכר והחשב הכללי - י"ש) מעידים ששר האוצר אינו ממהר לבחור, אלא ממנה ממלא מקום זמני למספר חודשים.



יוגב מסר ל"מעריב־השבוע": "ברגע שמנעתי מינויים של אנשים כמו יאיר שמיר או חיים אביטן, היה ברור שיקשה עלי להעביר את ההחלטות על ההנפקות בוועדת השרים. זאת אף שהשרים עצמם אינם מתנגדים לעיקרון של הנפקת מיעוט". לדבריו, "עדיין קיימות תופעות של מעורבות פוליטית וגם סממנים של שחיתות, אם כי במידה פחותה מבעבר. האווירה הכללית השתנתה ותופעות אלה הן חריגות. ידוע לי כי היום אפילו שר האוצר אינו מוכן לחתום על מינויים לתפקיד דירקטורים אם הם לא מגיעים מנבחרת הדירקטורים".



למרות אי־הנפקת המניות בבורסה בישר אתמול יוגב על תוכנית לגיוס חוב, בהנפקת אגרות חוב, בהיקף של 10 מיליארד שקל באמצעות חברות כמו נמלי אשדוד וחיפה, חברת החשמל ומקורות. עד כניסת יוגב לתפקידו המצב בחברות הממשלתיות תואר כגרוע. הן סבלו, לדבריו, מתופעות של שחיתויות, נפוטיזם, פוליטיזציה, שליטת הוועדים, ניהול לא מקצועי, חוסר יעילות והפסדים של מאות מיליוני שקלים.



בין השאר, תוארו תופעות כמו השימוש באוטובוסים בתעשייה האווירית לטובת אלפי המתפקדים בפריימריז בליכוד, השבתת הרכבת בגלל פיטורי יו"ר הוועד גילה אדרעי, השחיתות בנמל אשדוד שנחשפה בעקבות פרשת אלון חסן, פרשת נתיבי ישראל והעדפת קבלנים ויועצים. יוגב טוען שתופעות אלה הצטמצמו ושהניהול בחברות הממשלתיות הפך למקצועי, בין השאר בזכות נבחרת הדירקטורים, שאפשרה לאלפי מועמדים להציע את עצמם כחברים בדירקטוריונים הממשלתיים השונים.