היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט ערב החג להעניק חסינות לבנקים ישראליים הפועלים מול הרשות הפלסטינית. זאת, אם יתברר שכספים שהועברו באמצעותם שימשו למימון פעילות טרור.



ל"מעריב־השבוע" נודע כי הסוגיה התפוצצה לפני יותר משנה לאחר שבבנק הפועלים, שיוצג על ידי עו"ד פיני רובין, חששו כי המשך הפעילות הפיננסית מול הרשויות עלול לחשוף את הבנקים לתביעות אפשריות בישראל ובחו"ל על פעילות בניגוד לחוק. בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה הכדור עובר למגרשו של החשב הכללי רוני חזקיהו. האחרון יתבקש להעניק שיפוי כספי למקרה של הגשת התביעות – עניין שיהיה רלוונטי במיוחד לגבי תביעות על ידי תושבים זרים.



כתב השיפוי יכלול את התנאים, הסכומים והמקרים שבהם יוענק הפיצוי הכספי. נושא המשך העבודה עם הבנקים הפלסטיניים התעורר על ידי בנק הפועלים ובנק דיסקונט, שסירבו להמשיך את שיתוף הפעולה.



בעקבות כך הורה שר האוצר משה כחלון למנכ"ל האוצר שי באב"ד להיכנס לעובי הקורה ולפתור את הסוגיה הנחשבת למורכבת במיוחד. באב"ד פעל בין השאר מול מחלקת המדינה האמריקאית ומוסדות האיחוד האירופי. אלה ניסחו מכתבי התחייבות כלליים המצביעים על חשיבות המשך שיתוף הפעולה. הם גם האיצו ברשות הפלסטינית לנקוט את כל הצעדים שנועדו להבטיח שכספים העוברים דרך המערכת הבנקאית הישראלית לא ישמשו למימון פעילות טרור. עם כל החשיבות למכתבי התמיכה, לא היה גורם ספציפי שהיה מוכן לקבל על עצמו התחייבות לפיצוי כספי של הבנקים.



עמדתו העדכנית של היועץ המשפטי לממשלה והמטרייה הכספית שתוצע על ידי החשב הכללי מהוות מבחינה זו פריצת דרך משמעותית. מקורות באוצר אישרו ערב החג כי אחרי מאמצים שנמשכו יותר משנה הסוגיה אכן עומדת בפני פתרונה לשביעות רצונם של כל הצדדים.