שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים דיווחה היום (ראשון) על חתימת על מזכר הבנות למכירת 10% ממניות בנק הפועלים שהם כמחצית מאחזקותיה לקבוצת השקעות פיננסיות מקנדה. הבורסה הגיבה בעליות שערים להודעת אריסון. הקבוצה כוללת חברת השקעות המתמחה בתחומי בנקאות ופיננסים, גוף מוסדי המטפל בנושאי פנסיה וגוף פיננסי נוסף. העסקה תבוצע לפי מחיר של 24.8 שקלים למניה הגבוה ב-2.5% ממחיר הפתיחה של המניות בבורסה. היקף העסקה נאמד ב-3.25 מיליארד שקל.



הסכום יכנס לקופתה של אריסון אחזקות שבאמצעותה מוחזקת השליטה בבנק הפועלים ובאמצעותה תבוצע העסקה. אריסון מוכרת בפועל 49% ממניות חברת האחזקות ותחזיק לאחר העסקה ב-51% ממניותיה. חברת האחזקות תמשיך להחזיק במלוא גרעין השליטה 20.4%. בשלב זה לא ברור מה תעשה אריסון אחזקות בתמורת העסקה. מה שידוע הוא שהיקף חובותיה לבנקים שמימנו את העסקה (הבנק הבינלאומי ובנק המזרחי) ירד משמעותית ואין בכוונה לבצע פירעון חובות נוסף.



נראה שהכסף ישמש למימון השקעות נוספות. למרות שמניות אריסון אחזקות מוחזקות באמצעות נאמנויות זרות, על המניות שיימכרו ישולם מס רווחי הון כמתחייב. נזכיר שטד אריסון, אביה של שרי, רכש את השליטה בבנק הפועלים בשנת 1997. מאז הוסיפו המניות מאות אחוזים לערכם וזאת מבלי להביא בחשבון שאת הדיווידנד במזומן שחולק לבעלי המניות. שרי אריסון קיבלה לחזקתה את המניות עם מות אביה בשנת 1999. עו"ד פיני רובין מייצג את הקבוצה מול רשויות המס.



גורמים המקורבים לעסקה ציינו שאין מדובר בקרנות השקעה פיננסיות שהגיעו 'לעשות סיבוב' אלא במשקיעים אסטרטגיים המעוניינים להשתלב לטווח הארוך במערכת הבנקאות הישראלית. כניסתם לישראל מהווה תעודת כבוד למשק. יתכן שכניסת המשקיעים הקנדים תסייע לבנק הפועלים להרחיב את פעילות בשווקי חו"ל בכלל ובארה"ב בפרט. בנקאי ההשקעות של העסקה היה בנק רוטשילד. גם חברת ההשקעות מריל לינץ' ניסתה לאתר משקיע אבל אריסון לא הייתה מעוניינת במשקיעים פיננסיים.



משקיעים אלה ייוצגו באמצעות משרד עו"ד יגאל ארנון. אריסון אחזקות יוצגה באמצעות משרד עו"ד גורס חודק קלינגהופר. אריסון תמשיך לשמור על השליטה בבנק ויתכן שבשלב מסוים תחליט למכור את יתרת אחזקותיה לקבוצת הקנדית.



על פי המתווה, המשקיעים הקנדים ייכנסו לתוך גרעין השליטה הקיים, זאת לאחר בדיקת נאותות שתבוצע על ידי הפיקוח על הבנקים. בעקבות העסקה הם יהיו זכאים למינוי דירקטור מטעמם בבנק הפועלים ודירקטור נוסף באריסון אחזקות. נראה שבסופו של דבר הם יקבלו את האישור המיוחל, כשהם עצמם יבצעו בהמשך עוד לפני החתימה הסופית בדיקת נאותות של הבנק.



בבדיקה זו תובא בחשבון החקירה של הרשויות האמריקאיות בפרשת ייעוץ המס השנוי במחלוקת. סביר שהתהליך כולו ימשך לפחות מספר חודשים. מכירת מניות הבנק אינה אמורה להשפיע על הלקוחות. עם זאת היא מעידה על כך שבעלי השליטה הנוכחית מאסו בהמשך אחזקות המניות והם מעוניינים לצאת מהן. כך היה בעבר עם קבוצת ברונפמן ובנק דיסקונט, כך גם קורה היום עם בנק איגוד ובנק הפועלים וכך גם יקרה בעתיד עם הבנק הבינלאומי שבשליטה בינו צדיק.