ועדה בראשות יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר והמשנה למנכ"ל משרד המשפטים, מאיר לוין, ממליצה להקים בורסה משנית לעידוד פעילותם של עסקים קטנים ובינוניים בעיקר מענפי הטכנולוגיה. כך נודע ל"מעריב־השבוע". הוועדה הוקמה לפני חודשיים בהוראת שר האוצר משה כחלון ושרת המשפטים איילת שקד ואמורה להעביר לה את דוח הביניים להערות הציבור מיד אחרי חג סוכות. ההמלצות נועדו בעיקר להגדיל את נגישותן של חברות קטנות בתחומי הטכנולוגיה למימון.



כיום המערכת הבנקאית אינה מרבה לממן את הפעילות וגיוס הון בבורסה הראשית אינו אפשרי בגלל היעדר רקורד עסקי. חברות הסטארט־אפ והטכנולוגיה נאלצות כיום לאלתר מקורות לגיוס הון באמצעות אנג'לים, אקסלטורטורים או סיוע ממשלתי נקודתי. הוועדה המשותפת לרשות ולמשרד המשפטים ממליצה כאמור למקד את הבורסה המשנית בעיקר בחברות מענפי הטכנולוגיה המתקשות כיום בגיוס כספים. עם זאת, גם חברות תעשייתיות קטנות יוכלו להיכלל ברשימה.



עדין לא הוחלט אם הבורסה המשנית תפעל בתת רשימה שתפעיל הבורסה הראשית לניירות ערך (אגב, גם מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב, חבר בוועדה). אם תהיה רשימה נפרדת, היא תסווג בדרגת סיכון גבוהה וניירות הערך הנסחרות בה לא יהיה מניות רגילות. עם זאת, ייתכן שהיא תפעל במסגרת בורסה עצמאית. את ההחלטה בנושא אמורים לקבל שר האוצר ושרת המשפטים. העיר חיפה היא אחד המקומות הנשקלים להפעלת הבורסה החדשה. המהלך נתמך מאוד על ידי ראש העירייה יונה יהב.



עוד ממליצה הוועדה להעניק הקלות רגולטוריות שונות לחברות שתפעלנה במסגרתה. מדובר בין השאר בהפעלת העלויות בתחום הגילוי הנדרש בדוחות הכספיים ואולי גם הטבות מיסוי. מודל הפיקוח על פעילות החברות יהיה שונה מהמודל הקיים המוסדר בחוק ניירות ערך. הוועדה ממליצה לאמץ מודלים אחרים כמו זה המופעל בבורסה AIM הלונדונית או בורסת הפירסט נורת' המופעלת בנורווגיה.



הבורסה לניירות ערך הישראלית שונה ממרבית הבורסות בעולם שכן היא היחידה שבמסגרת לא מופעלת בורסה משנית. ועדת האוזר־לוין ממליצה לשנות את זה. על רקע זה, ממליצה הוועדה להפעיל את הבורסה לחברות קטנות ובינוניות באמצעות שיתוף פעולה עם בורסה זרה. נגישות לבורסה המשנית הישראלית עשויה לתת לגורמים הזרים דריסת רגל לעולם הטכנולוגיה. חברי הוועדה ימליצו לשרים על הצורך בהקמת הבורסה החדשה אם כי מסגרת פעילותה המשפטית והתפעולית תהיה נתונה להחלטת השרים.



אם שרי האוצר והמשפטים יחליטו לאמץ את המלצות הוועדה, צפוי בתום השימוע לציבור, הליך ארוך ומורכב של חקיקה משפטית. על פי ההערכות, הליך הפעלת בורסה כזאת יארך לפחות עד סוף 2018.