חברת HPI (היולט פקרד אינדיניגו) החליטה להותיר בישראל את פעילות המחקר והפיתוח והקניין הרוחני שלה, שהיקפו נאמד ב־430 מיליון דולר. כך נודע ל"מעריב". זהו הישג יוצא דופן למשק הישראלי. ההחלטה התקבלה הודות לתוכנית לעידוד מס שאושרה בתקציב הדו־שנתי האחרון, שיזם שר האוצר משה כחלון. החקיקה, שנעשתה בהנהלת רשות המסים ואומצה על ידי השר, נועדה לתמרץ מפעלים טכנולוגיים להעביר את הקניין הרוחני (IP) שלהם לישראל. במסגרת החקיקה, הוחלט להקטין באופן דרמטי את מס החברות ל־6% ואת המס על הדיווידנד ל־4%. מס החברות עומד כיום על 24%, והוא יירד בשנה הבאה ל־23%. המס על הדיווידנד, שעומד על 30%, הופחת זמנית ל־25% כדי להמריץ חברות ארנק למשוך מזומן (המהלך מסתיים רשמית היום).



שורת ההקלות התקבלה בעקבות המלצת ארגון מדינות ה־OECD וה־G20 (המדינות התעשייתיות הגדולות) לטיפול כוללני בצמצום תכנוני המס של חברות רב־לאומיות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה. מדובר בחברות כמו גוגל, פייסבוק ואחרות, שדרשו להוציא את פעילות הקניין הרוחני ממקלטי המס ולהעבירה למדינות המקור כתנאי לקבלת הטבות המס. ישראל הייתה מהראשונות להרים את הכפפה ולהציע את הטבות המס הללו.



בפגישות שנערכו בין בכירי האוצר לחברות הרב־לאומיות, עלתה מצדן הדרישה ליציבות וודאות בהטבות המס לתקופה של עשר שנים. מנכ"לי משרדי הכלכלה והאוצר וראש רשות המסים הסכימו לתנאי זה, והממשלה צפויה להתכנס בקרוב כדי לאשר את ההטבה.



חברת HPI היא מהחברות הבינלאומיות הגדולות ביותר שפועלות בישראל. היא מעסיקה 3,000 עובדים במעגל הראשון וכ־10,000 עובדים במעגל השני. הפעילות מתרכזת בקריית גת, שבה נמצא המפעל, ובמחקר ופיתוח באתרים נוספים. רק לאחרונה פנתה החברה לממשלה בבקשה לקבל את פסקת היציבות, ומיד לאחר מכן הגיעה ההודעה המשמחת.



בעקבות כך, שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר ל"מעריב־השבוע": "ההחלטה להעביר לישראל את הקניין הרוחני, היא הבעת אמון במשק הישראלי, והיא מהווה תרומה גדולה לצמיחה ולתעסוקה".



יצוין כי הבחירה של חברה אמריקאית בישראל מגדילה את הסיכויים של חברות נוספות שיושבות על הגדר. חברה שכבר בודקת בחיוב מהלך דומה היא חברת הטכנולוגיה נייס, שמניותיה נסחרות בישראל ובארה"ב. השינויים בתחום הקניין הרוחני והחוק לעידוד השקעות הון, שעברו בתקציב הדו־שנתי האחרון, כללו את הורדת מס החברות בגין הכנסות הנובעות מקניין רוחני ל־6% לחברות שלהן מחזור גדול מ־10 מיליארד שקל ול־12% עבור כלל החברות (7.5% אם החברה ממוקמת בפריפריה). הוחלט כי יציבות שיעורי המס לתקופה של עשר שנים תהיה בתוקף לגבי חברות בעלות מחזור הגדול מ־10 מיליארד שקל.



הדיונים בנושא עסקו בהורדת שיעור המס על דיווידנד בגין הכנסות הנובעות מקניין רוחני ל־4% ובהורדת מס רווחי הון ממכירת הקניין הרוחני ל־6% ־12%. בשולי הדברים הודגש כי למדען הראשי יש סמכות מקצועית לאשר כניסת חברות למסלול הקניין הרוחני, גם אם אינן עומדות בתנאי המינימום. בישראל פועלות יותר מ־300 חברות זרות, ובמשרד הכלכלה מקווים כי מרביתן ישאירו את פעילותן בישראל בעקבות הטבות המס יוצאות הדופן שיקבלו.


רק לאחרונה הודיעו כמה חברות בינלאומיות כמו לנובו וחברות נוספות ממזרח אסיה, על פתיחת מרכזי מו"פ בישראל.