הנהלת מפעל נגב קרמיקה בירוחם תשקול את דרישת ועדת העבודה של הכנסת לפתוח את המפעל מחדש, כך הודיע היום (שלישי) אודי אמיר סגן יו"ר דירקטוריון המפעל בדיון טעון שקיימה הוועדה. במהלך הדיון תקפו חברי כנסת בחריפות את הנהלת המפעל. יוזם הדיון ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הטיח בנציגי ההנהלה כי "קיים חשד סביר שמי שקנה את המפעל הלך לעשות סיבוב על גב הפריפריה".



יו"ר ועד העובדים בנגב קרמיקה נחנק מדמעות. צילום: דוברות הכנסת

המפעל לא יסגר? הדיון היום בכנסת. צילום: דוברות הכנסת
המפעל לא יסגר? הדיון היום בכנסת. צילום: דוברות הכנסת

"אני מבקש מהבעלים –מחווה של רצון טוב. תתחייבו שהבריונות כלפי העובדים תפסיק, תפתחו את מפעל מחר ולו במתכונת מצומצמת", אמר כהן. "תנו להם להיכנס ולתחזק את המכונות. אנחנו מתחייבים ללכת לשר האוצר ולשר הכלכלה ולראש הממשלה ולזעוק בכדי שהשינוי יקרה". יו"ר הוועדה חה"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר: "זה מפעל שמקרין על כל העיר וכל התושבים שלו, לא רק על 140 העובדים". הוא פנה להנהלת המפעל ואמר: "תתנו את כל ההסברים שתרצו, לא תהיה לכם ברירה אלא לעשות רברס מוחלט מהדרך שלכם".

יו"ר ועד העובדים בנגב קרמיקה יעקב צרפתי פנה לוועדה בגרון חנוק כשהוא מתקשה להסתיר את דמעותיו: "הייתה לי אמא צדיקה וכשהיא נפטרה לא בכיתי כמו שבכיתי הבוקר. לא נעשה מו"מ. נתנו לנו חוברת עבת כרס והביאו אותנו למצב של שכר מינימום לאחר 40 שנים של עבודה. הם באו לסגור את המפעל. באו בשיטת הסלמי – הורידו לנו שעות נוספות ועכשיו זה הנתח העבה”. 

הדיון היום בכנסת בעניין נגב קרמיקה. צילום: דוברות הכנסת
הדיון היום בכנסת בעניין נגב קרמיקה. צילום: דוברות הכנסת


"צוחקים לנו בפנים" 
הוא הוסיף בהתרגשות: "אנשים בירוחם חיים ממשכורת למשכורת. נגב קרמיקה ממשיכה למכור אבל המפעל סגור. לקחו מכל דגם את הכמות שהם רוצים לחודשיים הקרובים. מכרתם אריחים סוג א' ב-8 שקלים לרשות הפלסטינית להיפטר מסחורה".
 יוסי גל, חבר ועד נגב קרמיקה., עובד 28 שנים במפעל, אמר בהתרגשות: "אין לי איפה להרוויח. זו הפרנסה, הלחם של הילדים שלי. כל אחד ואחד מאתנו במצוקה. במצבי יכולתי להוציא פנסיה רפואית ולשבת בבית בגיל 41.  לא יכולתי להראות דוגמה כזאת לילדים שלי. אנחנו מגיעים לישיבות וצוחקים לנו בפנים. דרכינו דרכי שלום, אבל אם צריך נבעיר את המדינה. אנחנו מבינים את מהמפעל ואת הקושי של הבעלים. אם יש לכם אחריות על המפעל ולפחות על המכונות, אני מתחנן לפניכם – שמתם ביריונים שעושים שם נזק. מחר אני לא אוכל להפעיל את המכונות הללו".

עובדי נגב קרמיקה מוחים מול המפעל. צילום: רמי שני
עובדי נגב קרמיקה מוחים מול המפעל. צילום: רמי שני
מנכ"ל קבוצת נגב אורי גלבוע הסביר בדיון: "אנחנו ההנהלה והעובדים עובדים בחודשים האחרונים יום ולילה על מנת להציל את הקבוצה, לעשות רה-ארגון לקבוצה ולהביא פרנסה לעובדים. הגענו למסקנה שהמפעל הזה והתעשייה בנגב ובמדינת ישראל כשמדיניות הממשלה מעודדת יבוא זול לא יכולה להמשיך לפעול”. 
בסיכום הדיון אמר אודי אמיר סגן יו"ר דירקטוריון מפעל נגב קרמיקה: "נשקול בכובד ראש לפתוח את המפעל. אני מעריך את הדברים של חברי הכנסת".