ניסוי חדש באיטליה ופינלנד מנסה לשנות את מדיניות הרווחה, כאשר המדינות מחלקות כסף לאזרחיהן מבלי שאלו יצטרכו לעמוד בתנאים מוקדמים כלשהם וללא מחויבות לעבודה. מתן חודרוב התייחס  הבוקר (ראשון) ב-103FM לניסוי וסיפר: "ענפים בעולם הולכים ונעלמים. שוק המוניות לדוגמא ייעלם בעתיד בזכות פיתוחים כמו 'מוביל-איי' והרכבים ללא נהג. גם אנשים מענפי הדפוס עלולים להימחק מהמפה בשנים הקרובות. איננו יודעים לנבא מה קורה כשהיעלמות ענף תעסוקה מסוים תופסת עובד בגיל מבוגר יחסית ומותירה אותו ללא מקצוע". 



חודורוב הסביר: "זוהי הסיבה לגישה חדשה של 'בייסיק אינקאם' הטוענת כי הכנסה חודשית אותה תקבל בכל חודש לא תהיה תלויה בעבודה. יש לגישה זו יתרונות, מובטלים יוכלו להשתלב בשוק העבודה מבלי לאבד את דמי האבטלה, התורים בביטוח לאומי והבירוקרטיה ייעלמו יחד עם כל המנגנון. אין עדיין מדינה שמיישמת את הרעיון באופן מלא אך מתקיימים כיום ניסויים בפינלנד ובאיטליה ונשאלת השאלה האם בישראל היינו מסכימים לשלם מיסים בכדי לממן קצבאות לאנשים שלא בהכרח צריכים אותם".



מתן חודורוב. צילום: פלאש 90
מתן חודורוב. צילום: פלאש 90


 
עוד הוסיף: "בתוכניות העבודה של המוסד לביטוח לאומי קיימת גם תוכנית 'בייסיק אינקאם' אך היא עוד לא קודמה". כשנשאל מדוע שאנשים ילכו לעבוד בידיעה שהם יקבלו משכורת סיפר: "זוהי סוגיה בה דנים בכל העולם בטענה שהכסף מהמדינה יספיק לקיום אך לא מעבר לכך, אם העובד ירצה לדוגמא לטוס לחו"ל פעם בשנה יהיה עליו לעבוד ולקבל את המשכורת נוספת. מדובר בכלי חדשני שעומד לשנות את מדיניות הרווחה הקלאסית אליה התרגלנו".
עריכה: איתמר זיגלמן