שלוש קבוצות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל סיימו את הרבעון השלישי של שנת 2017 ללא שינוי ברווחים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד: הרווח הכולל של שלושתם הסתכם בדיוק כמו ברבעון השלישי של שנת 2016 - 196 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיימו החברות ברווח של 555 מיליון שקל, גידול של 4.7% בהשוואה לתקופה המקבילה. בסוף השבוע פרסמה ישראכרט שבניהול רון וקסלר את דוחותיה, שאמורים היו להתפרסם בצמוד לאלה של בנק הפועלים. אלא שבפועלים, בעל השליטה בישראכרט, החליטו באישור בנק ישראל לדחות את הפרסום לסוף השבוע הבא.



כך או כך, הדוחות של קבוצת ישראכרט מפתיעים לרעה מבחינת היקפי הפעילות והעלייה המאכזבת במספר הכרטיסים. עם זאת, מספר הכרטיסים בישראכרט הוא הגדול ביותר בשוק ומסתכם ב־5.02 מיליון, לעומת 4.83 מיליון בתקופה המקבילה. מספר הכרטיסים בכאל עומד על 2.6 מיליון, לעומת 2.43 מיליון בתקופה המקבילה. ללאומי קארד יש 2.2 מיליון כרטיסים, לעומת 2.12 מיליון בתקופה המקבילה.



הרווח של ישראכרט ברבעון השלישי גדל ב־3% ברבעון ל־90 מיליון שקל. מתחילת השנה הרוויחה ישראכרט 270 מיליון שקל - גידול של 18% בהשוואה לתקופה המקבילה. מחזור השימוש בכרטיסים גדל ב־1% ל־37.1 מיליארד שקל.



רון וקסלר. צילום: יח"צ
רון וקסלר. צילום: יח"צ



אחד ממנועי הצמיחה של ישראכרט, כמו גם של החברות האחרות, הוא תיק האשראי. הכנסות המימון של ישראכרט זינקו ב־18% ל־72 מיליון שקל ותיק האשראי גדל מתחילת 2017 ב־12% ל־2.41 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת בתיק הסתכמה ב־8.2%, אומנם נמוכה מכאל אבל גבוהה מלאומי קארד.


עם הגידול בתיק האשראי גדלו גם היקף ההפרשות לחובות בעייתיים. התופעה בלטה במיוחד בכאל אבל גם בחברות האחרות. הפסדי האשראי בישראכרט גדלו מתחילת השנה ב־40% ל־77 מיליון שקל. לסיכום הרבעון השלישי אפשר לקבוע שכאל שבניהול דורון ספיר ובבעלות דיסקונט והבינלאומי היא הצומחת ביותר. החברה שנאלצה להפרשה ברבעונים הקודמים בגין הפסדי אשראי, מיתנה את פעילותה בתחום.



לאומי קארד שבניהול רון פיינארו מאכזבת יחסית מבחינת שיעורי הרווחיות. אחת המכות שספגה נוגעת להפסד מועדון הלקוחות של שופרסל לטובת כאל. כאל מובילה כיום עם שני מועדוני לקוחות משגשגים: פליי קארד של אל־על (באמצעות דיינרס) וכאמור שופרסל. מאידך, ישראכרט חזקה מאוד במועדוני הלקוחות של ארגוני העובדים הגדולים. המועדון המוביל שלה הוא לייף סטייל של סופרפאם. לאומי קארד חזקה בתחום מימון הרכב.



האתגר הגדול של חברות האשראי הוא ההתמודדות עם הרפורמה בענף שהוביל דרור שטרום, האפשרות לכניסת מתחרים פוטנציאליים בינלאומיים וירידה ברווחיות בגלל הפחתת עמלות הסליקה. אחת הדרכים לכך הם חדשנות באמצעות מיזמי פינטק ושיתופי פעולה עם אתרי קניות מובילים בחו"ל, דוגמת עלי אקספרס. וכפי שאומר מנכ"ל ישראכרט רון וקסלר: "המגמות הרגולטוריות והטכנולוגיות הביאו לשינוי כללי המשחק. אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה משמעותית שתשנה את פני השוק".