חברת בזק, הנשלטת בעקיפין על ידי קבוצת יורוקום שבבעלות שאול אלוביץ', מצטרפת לתביעות החוב נגד יורוקום. חשיפת המהלך תופיע בדוחות הכספיים של בזק שיפורסמו רשמית ביום חמישי הקרוב ושיידונו בישיבת דירקטוריון החברה מוחרתיים. אין זו הפעם הראשונה שבזק נדרשת לפרשה. עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2017, בזק הודיעה ליורוקום על כוונתה לתבוע ממנה חוב הנאמד ב־132 מיליון שקל. את המהלך הוביל יו”ר הדירקטוריון דוד גרנות, שממשיך לכהן על תקן ממלא מקומו של אלוביץ'.
 
דירקטוריון בזק החליט כבר אז לבצע הפרשה של מחצית מהסכום כחוב שגבייתו מוטלת בספק. במקביל, הבהירה בזק לבנקים שאסור להתעלם ממנה כאחת מבעלות החוב והבנקים נדרשו שלא לשנות חד־צדדית לטובתם את הביטחונות או לקבל מיורוקום כספים על חשבון החוב ללא תיאום איתה. תביעת החוב של בזק מיורוקום נעשית בעקבות העסקה לרכישת מחצית מהשליטה ביס מחברת יורוקום. 
במסגרת זאת, התבקשה יס לעמוד במספר פרמטרים כספיים ובראש ובראשונה תזרים מזומנים, ולקראת סוף 2017 נראה שהיא לא עמדה בהם. אלא שמאז הרבעון השני חלו מספר התפתחויות בקבוצת בזק ויורוקום. הבנקים הנושים ובראשם בנק הפועלים, החליטו בסוף השבוע להאיץ את ההליכים המשפטיים נגד יורוקום ואלוביץ' לאחר שלטענתם הם אינם עומדים בהתחייבויות.

צלחת לוויין של "יס". צילום: פלאש 90
צלחת לוויין של "יס". צילום: פלאש 90

 

סך החובות של הקבוצה בעיקר לבנק דיסקונט ולבנק הפועלים, נאמד במיליארד שקל. הבנקים דורשים הזרמה מיידית של 100 מיליון שקל לקבוצה, זאת על אף שאלוביץ' טען שהוא כבר הזרים מכיסו הפרטי 250 מיליון שקל. במקביל, גם בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי ובנק הפועלים, שהדירקטוריון שלו ידון היום בדוחות הרבעון השלישי, נאלצו להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי בגין חובות יורוקום.
 
בנוסף, רשות ניירות ערך נכנסה לעובי הקורה ובחודש שעבר הגישה לפרקליטות המלצות לכתבי אישום נגד ראשי בזק והנהלת יס על דיווח מטעה בדוחות הכספיים. לאור כל אלה, יתבקש דירקטוריון בזק להחליט אם לבצע הפרשה נוספת בגין חובות יורוקום ואם להצטרף לבנקים בדרישה מחודשת של קבלת החוב.
בזק אמורה הייתה לפרסם את דוחותיה הכספיים כבר בשבוע שעבר, אולם בעקבות האירועים האחרונים, הוחלט לדחות את הפרסום לסוף השבוע. היקף המכירות הרבעוני נאמד ב־2.5 מיליארד שקל והתחזית ל־2017 היא לרווח שנתי של 1.4 מיליארד שקל.
 
בתגובה לתקשורת שמסר בסוף השבוע עו”ד עמי ברלב, היועץ המשפטי של יורוקום, נאמר: “בשנים האחרונות פרעה הקבוצה לבנקים יותר משני מיליארד שקל ואנו מאמינים שגם הפעם נגיע לסיכום מחוץ לבית המשפט. הקבוצה הייתה קרובה לפירעון מלוא החובות, אך פגיעה בהליך המכירה של חלל תקשורת, מנעה זאת”.