החלטת הסנאט האמריקאי על אישור רפורמת המסים לעסקים - הפחתת מס החברות והמס על בעלי הכנסות גבוהות, לא הותירה את קברניטי המס בישראל אדישים.



מנהל רשות המסים, משה אשר, התבקש על ידי שר האוצר, משה כחלון, לבחון את השלכות המהלך הזה ואתמול, בשיחה עם “מעריב השבוע” הסביר כי “בעקבות ההתפתחויות בארה”ב אנחנו בודקים את האפשרות להמליץ על מהלך דומה גם בישראל. לא נוכל להתעלם מההתפתחויות שם. עשויה להיות לכך השפעה על חברות ההייטק והתעשייה וכן על היקפי ההשקעות של החברות הרב־לאומיות בישראל”. עוד הוסיף אשר כי “מס החברות יופחת ב־1 בינואר ל־23%. אם תתקבל החלטה נוספת והיא תלויה בין השאר בתחזית ההכנסות, היא תשפיע על שנת 2019. ההמלצות בנושא יישלחו בצורה מסודרת לשר האוצר בימים הקרובים והם יהיו רלוונטיות לגבי דיוני תקציב השנה הבאה”.



יש לציין כי באגף התקציבים באוצר נוטים שלא לתמוך בהפחתה נוספת במס החברות, שמשמעותה התקציבית מוערכת בכמיליארד שקל לכל אחוז אחד של הפחתה. שר האוצר מתלבט, ועל פי ההערכות, גם אם יוחלט להפחית את המס הרי שמדובר בשיעור מינורי של 1%־1.5%.



בתוך כך, תחזית ההכנסות לחודש נובמבר תיסגר בימים הקרובים והיא לא תהיה שונה משמעותית מההערכות המקוריות. עודפי הגבייה נותרו גבוהים כפי שהיו כשבאוצר שואפים להביא לאישור הממשלה את תקציב 2019 עד ה־17 במרץ 2018 ולאשרו בכנסת עד סוף החודש. עוד נודע כי במס הכנסה נערכים לאפשרות כי הליכי החקיקה של מס דירה שלישית לא יחודשו, ומי שמוכר דירה נוספת יאלץ לשלם מס שבח מבלי שתהיה לו האפשרות לקבל את הפטור.



עם זאת, ברשות המסים מנסים להגיע כעת בדרכים אחרות לבעלי שתי דירות ויותר. בימים האחרונים שיגרה הנהלת הרשות מכתבים לכ־12 אלף אזרחים, שמחזיקים בשתי דירות באזורי הביקוש (בעיקר במרכז). ברשות המסים מעוניינים לוודא שהמס על הדירה הנוספת המושכרת (בהנחה ששכר הדירה גבוה מ־5,000 שקל - י"ש) משולם כרגיל. בעלי הדירות התבקשו לשגר הצהרות בנושא לפקידי השומה ולמלא את הטפסים שקיבלו.



בנושא נוסף, הממשלה אישרה אתמול רפורמה בחוק רישוי עסקים הכולל הקלות לעסקים קטנים ובינוניים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לסוגיית מס החברות ואמר כי “ארה”ב קיבלה החלטה להוריד מסים. גם שם נלחמים בביורוקרטיה. אנחנו בעולם גלובלי ואסור שנפגר בהקלות שאנחנו נותנים לסקטור העסקי שלנו, גם במיסים, גם ברגולציה וגם בביורוקרטיה מצומצמת”.



יצוין כי במשרד ראש הממשלה לא מסתירים את רצונם להפחית את מס החברות ב־2%־3%, ואולם במשרד האוצר כאמור, מסתייגים מכך. ארגוני המעסיקים והתעשיינים דורשים לבצע התאמות ולהפחית את מס החברות ל־20%. נשיא התעשיינים, שרגא ברוש, הוסיף כי מס חברות בשיעור של 20% כבר קיים במדינות המפותחות כמו בריטניה, ובמדינות אחרות כמו סינגפור ואירלנד.



“הפחתת מס החברות שהוביל בשנים האחרונות שר האוצר הייתה מהלך נבון, אולם יחד עם זאת המדיניות האמריקאית מהווה שובר שוויון ונדרשת כעת התאמה מהירה. יש להפחית את מס החברות ל־20% וליישם הפחתת מס מועדף ליצואניות בפריפריה ל־6% ובמרכז הארץ ל־12%”, הדגיש.