בישראל בשנת 2016 חיו בעוני 463,300 משפחות, שהן 1,809,200 נפשות, מתוכן 842,300 ילדים, כך על פי נתוני דוח העוני לשנת 2016, שהוכן על ידי מנהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי, ואותו מציגים היום (רביעי) שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), ומנכ''ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר.



פחות משפחות בעוני אבל יותר ילדים במשפחות שמתחת לקו העוני


הדוח מציג ירידה קלה בלבד במספר העניים ובחומרת העוני לעומת השנה שקדמה לו. בהשוואה לשנת 2015 שיעורי העוני בקרב משפחות ירדו מ־19.1% ל־18.6%,משמע 14,400 משפחות שעלו במהלך השנה מעל לקו העוני שגם חישובו השתנה. רמת החיים בישראל במונחים של ההכנסה הכספית הפנויה עלתה בשנת 2016 ב־3.8% ובהתאם לכך עלה חישוב הכנסת קו העוני ליחיד מ־3,158 שקל ל־3260 שקל.



קו העוני לזוג עומד על 5,216 שקל בהשוואה ל־5,053 שקל בשנת 2015. לצד הירידה במספר המשפחות העניות, בחישוב כולל של מספר העניים בישראל נרשמה דווקא עלייה מזערית של 0.3% לאחר שינוי חישוב קו העוני. משמע – בסופו של דבר תחולת העוני בקרב כלל האוכלוסייה דורכת במקום. הממצא המדאיג יותר הוא שדווקא מספר הילדים שחיים בעוני עלה לעומת השנה הקודמת ב-1.2%.



עם זאת, מציינים בביטוח הלאומי לחיוב שורה של מדדים חשובים שגם בהם נרשמת ירידה במקביל, כמו מדד אי השוויון בהכנסה הפנויה (מדד ג'יני) שירד ב־1.8% ובו נרשמת מגמה של ירידה לאורך השנים האחרונות. בנוסף למספר המשפחות העניות שקטן בקצב איטי מדי, גם המדדים של עומק העוני ושל חומרת העוני ירדו בשנת 2016 בכ־4% ובכ־3% בהתאמה.



כשלון במיגור העוני במשפחות עובדות


העוני בקרב בתי אב בהם לפחות אדם עובד אחד רק עולה. חלקן של המשפחות העובדות באוכלוסייה הענייה עלה במידה ניכרת: 58.6% מכלל המשפחות העניות, לרבות הקשישים, הן משפחות עובדות – בהשוואה ל-55.6% ב-2015. כאשר מתייחסים לאוכלוסייה העובדת בגיל העבודה בלבד, ללא משפחות הקשישים, מתברר כי חלקן של המשפחות העובדות מגיע לשיעור 57.6%.



חד הוריות


גם מספר המשפחות החד-הוריות שחיות בעוני עלה בחדות, מ-%21.7 ב-2015 ל-%26.1 ב-2016 וחלקן באוכלוסייה הענייה עלה בכ-33%. "ייתכן שהעלייה משקפת עלייה במשקל המשפחות החד-הוריות בכלל המשפחות. בתחום המדיניות לא התרחשו שינויים שיכולים להצביע על השינוי לרעה" אומרים בביטוח הלאומי אך מוסיפים: "באופן בסיסי ניתן להצביע על כך שמשפחות חד-הוריות מתקשות להימנע ממצב של עוני או לצאת ממנו לנוכח פערי השכר הניכרים בין נשים וגברים, עבודה במשרה חלקית, ברובה לא מרצון, וקצבת קיום נמוכה".



חרדים (אילוסטרציה). מספר העניים מהמגזר עלה. צילום: ISTOCKPHOTO
חרדים (אילוסטרציה). מספר העניים מהמגזר עלה. צילום: ISTOCKPHOTO



ערבים וחרדים


חלקן של המשפחות העניות החרדיות מתוך כלל המשפחות העניות מגיע ל־15%, שיעור גדול בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה. מספר החרדים העניים עלה מעט מאז דוח העוני הקודם מ-44.6% ל-45.1%. מספר המשפחות העניות מתוך המגזר הערבי ירד מ-53.3% ב-2015 ל-49.4% ב-2016. עם זאת מספר העניים הכולל במגזר עלה מעט.



עוני הקשישים במגמת שיפור קלה


מספר האזרחים הוותיקים העניים נאמד בדוח ל-2016 ב־166,900 בהשוואה ל־171,500 בשנת 2015. היקף העוני של משפחות שבראשן אזרח ותיק ירד מ־23.5% ב־2015 ל־21.6% בשנת 2016. בקרב אזרחים ותיקים שיעור העניים ירד מ־18.2% ל־16.9% - הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות דווקא לנוכח העלייה במספר הקשישים באוכלוסייה. כל זאת, לא מעט בזכות צעדים שמוביל שר הרווחה חיים כץ.



שר הרווחה עוקץ את שר האוצר: "החלשים לא חשובים פחות ממעמד הביניים"


שר הרווחה והעבודה חיים כץ התייחס לנתונים ואמר: "למרות השינויים החיוביים ברמת אי השוויון, היקפי העוני בישראל עדיין גבוהים משמעותית מבין מדינות ה־OECD. הממשלה משקיעה משאבים רבים בניסיון לחלץ משפחות ממעגל העוני ונראה שהבעיה העיקרית היא אופן חלוקת המשאבים".



השר כץ מדגיש: "מזה שנה אני פועל להעלאת קצבאות הבטחת ההכנסה בגיל זקנה תוך הצמדתן לשכר הממוצע במשק, פעולה שתעלה את כל האזרחים הוותיקים מעל לקו העוני, בעלות זניחה יחסית של כ־700 מיליון שקל. במקביל בימים אלה אני מקדם הצעת חוק להעלאת קצבאות הנכות שתביא לתמורה משמעותית ברווחת הנכים, אבל באוצר מעדיפים פתרון חלקי שזונח אוכלוסיות שלמות. אם לא נפעל כעת לחיזוק חוסנו של האזרח הוותיק ולהעלאת קצבאות הנכות בצורה שוויונית, נמשיך לפגר במדדי העוני והפערים בחברה הישראלית ילכו ויעמיקו". כץ הוסיף עקיצה לכיוונו של שר האוצר כחלון ואמר: "ההטבות למעמד הביניים הן חשובות אבל צריך להבין שאם נמשיך להזניח את החוליות החלשות בחברה התיקון בעתיד יעלה למדינה יותר".



ערן וינטרוב, מנכ״ל ארגון לתת, שיציג ביום שני הקרוב את דוח העוני האלטרנטיבי, אומר על הנתונים: "האם איבדנו את הבושה שהיינו צריכים לחוש נוכח שיעורי העוני הגבוהים עקב ירידה מינורית בחצי אחוז? העובדה שישראל עדיין עומדת בראש סולם העוני ואי השוויון מבין מדינות ה-OECD ושהיקף הבעיה מפושט בחברה הישראלית ומשפיע על חלקים נרחבים באוכלוסייה, לא מצדיקים אופטימיות. העלייה בשיעור הנפשות העניות והילדים העניים, לצד העלייה הדרמטית בשיעור המשפחות העניות החד הוריות, כמו גם העובדה ששכר המינימום עדיין לא מצליח לחלץ מעוני משפחות עובדות, שגם שיעורן עלה באופן משמעותי, ממחישים שהצעדים החלקיים שנעשו על ידי הממשלה בתחומי התעסוקה, הקצבאות והשלמת ההכנסה, גם אם הם בכיוון הנכון, עדיין אינם מחלחלים לאוכלוסיות העניות ביותר".



השר כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



וינטרוב מדגיש: "שינוי מגמה יוכל להתרחש רק אם ממשלת ישראל תאמץ ותיישם את מלוא המלצות הוועדה למלחמה בעוני, תקצה את המשאבים המתאימים, תקבע יעד לצמצום העוני ותמנה גורם מתכלל לטיפול בנושא. בשבוע הבא נפרסם את מדד העוני הרב-ממדי שיצביע על שיעורי עוני בהיקף נרחב הרבה יותר מאלו המוצגים על ידי המוסד לביטוח לאומי, וימחיש מעל לכל ספק, שלא ניתן להסתפק בפרמטר ההכנסה בלבד על מנת לקבוע האם אדם חי בעוני ובמחסור בחברה הישראלית".



חבר ועדת הרווחה של הכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אומר הבוקר: "ממשלה שבקופתה עודפים של 20 מיליארד שקל ומעזה לנפנף בצמצום העוני בשברי אחוזים היא גם חצופה וגם מנותקת. הנתון המדאיג ביותר הוא דווקא שיעור העוני בקרב ילדים שממשיך לעלות ושיעור העוני בקרב קשישים שנותר גבוה מדי. לו הייתה הממשלה הזו משקיעה עשירית מהמאמצים שהשקיעה כדי להעביר את חוקי השחיתות - העוני היה מחוסל כבר מזמן. אמשיך לדחוף בכל הכוח את העלאת קצבאות הקשישים ואת הגדלת הסיוע לילדים עניים כדי לחלץ כמה שיותר מהם מתהום העוני".



מעמותת "ידיד – מרכזי זכויות בקהילה" נמסר: "אנחנו מודאגים מהנתונים החוזרים על עצמם כבר שנים בנוגע למספר אוכלוסיות שעומק העוני בהם קשה במיוחד. כך למשל מצבן של אמהות חד הוריות המשתכרות שכר מינימום. העובדה כי הפתרון היחידי המוצע הנו מענק הכנסה היא מבישה. אם חד הורית שכזו, במקום שתאלץ להיות חלק ממקבלות הבטחת הכנסה, ראוי שתקבל את מזונות הילדים מהביטוח הלאומי ללא כל קיזוז עקב שכר עבודה, לפחות עד גובה השכר הממוצע במשק. אחד החששות המרכזיים שלנו הוא מנתוני העוני העולים של משפחות עובדות כשנתוני מיצוי מענק העבודה מעידים על כך שחלק לא מבוטל מהאוכלוסייה הזכאית אינה מקבלת סכומי כסף המגיעים לאלפי שקלים בשנה".