“העמדה שלי בעניין המיזוג של בנק אגוד ומזרחי טפחות עדיין לא נקבעה סופית. זוהי החלטה מורכבת, הכוללת שיקולים לכאן ולכאן. אני מעוניין להיפגש עם גורמים נוספים, ובכלל זה המפקחת על הבנקים חדוה בר ודרור שטרום (שניהל את הוועדה להגברת התחרות בין הבנקים - י"ש) כדי לקבוע את עמדתי הסופית”. כך אומר ל”מעריב־השבוע” מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד.



באב”ד אמר את הדברים בעקבות פגישה שקיים עם ראשי בנק אגוד, ובכלל זה יו”ר הדירקטוריון זאב אבלס, יגאל לנדאו, מבעלי השליטה בבנק ועו”ד דליה טל, המייצגת את הצדדים. מטעם האוצר השתתפו הכלכלן הראשי ונציגי אגף התקציבים.



נציגי הבעלים טענו בפגישה שבמשך תקופה ארוכה הם ניסו ולא הצליחו לאתר מועמד לקנות את השליטה. לדבריהם, החלופה לעתיד הבנק במקרה זה היא פירוקו, שליחת 1,200 העובדים הביתה וסימן שאלה לגבי עשרות אלפי לקוחותיו. לטענתם, רק בדרך של מיזוג אפשר להבטיח את עתיד העובדים.


באב”ד שמע את הדברים ובעקבות כך מסר ל”מעריב־השבוע”: “אישור המיזוג עם המזרחי זאת פגיעה בתחרות והמהלך יסכל את המאמץ להבאת בנקים חדשים לישראל. מצד שני, התרומה של בנק אגוד לתחרות אינה כל כך ברורה”.



לדבריו, “מדובר בבנק לא יעיל, עם מבנה הוצאות מסואב ועלויות תפעול גבוהות. את זה שמעתי גם מנציגי הבנק. הבעלים טענו שאם המיזוג לא יאושר, החלופה היא פירוק, כך שאלו דילמות לא פשוטות שברצוני לבדוק לעומק. חייבים לגלות זהירות בעניין”. באב”ד הוסיף עם זאת שהוא אינו מקבל בהכרח את הטענה על פירוק, שכן גם מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום, טען בזמנו שאם לא יקבל הטבות בתחום התקשורת, החלופה שלו תהיה פירוק החברה, מה שבפועל לא קרה. נזכיר כי שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן וח”כ רועי פולקמן (כולם ממפלגת כולנו - י"ש) קבעו עמדה חד־משמעית השוללת את המיזוג.



עובדי אגוד נגד המיזוג


נציגי ועד העובדים בבנק אגוד יקיימו היום או מחר פגישה נוספת עם נציגי ההנהלה לדיון בעתידם. הנציגים מתנגדים למיזוג והביעו את זעמם על כך שיו”ר הדירקטוריון אבלס השתתף בפגישה עם מנכ”ל משרד האוצר.



בתוך כך, בפגישה שתתקיים בימים הקרובים בין מנכ”ל האוצר למפקחת על הבנקים בכוונת באב”ד לקדם את נושא המעבר בין הבנקים בלחיצת כפתור. הסוגיה עוכבה עד היום בגלל קשיים טכניים שהועלו בבנק ישראל. באב”ד אמר בעניין זה: “בנק ישראל מעכב כל תחרות והקלה במעבר לקוחות, בטענות של הצורך בשמירה על יציבות הבנקים. אני מקווה שסוגיית הטכניקה המהירה למעבר לקוחות בין הבנקים תיפתר במהירות”.



לדבריו, “במצב הנוכחי קשה ללקוחות לעבור בין הבנקים, בין השאר בגלל אילוצים של משכנתא, הוראות קבע ואוברדרפט. אני מקווה שהקשיים הללו ייפתרו, כי מדובר בבשורה גדולה לצרכנים”.