שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל המשרד שי באב"ד והממונה על התקציבים שאול מרידור חשפו אתמול את התוכנית הכלכלית ל־2019, שתבוא לידי ביטוי בהצעת התקציב שתוצג לראש הממשלה בימים הקרובים ובחוק ההסדרים. התוכנית חושפת את יעדי האוצר ובראשם צמיחה ופריון באמצעות ייעול המגזר הציבורי וצמצום אי־השוויון, בין השאר באמצעות הגדלת היצע הדיור. נגד צוואר הבקבוק העיקרי - הרשויות המקומיות - יופעלו סנקציות שייאלצו אותן להאיץ את לוחות הזמנים.
 
הגידול בהיצע הדיור ייעשה באמצעות מתן אפשרות לרשויות המקומיות להפקיע קומות לצורך שימוש ציבורי, ולהסמיך את הוועדות המקומיות לנצל שימוש במבני תעשייה למעונות יום, לדיור להשכרה או לטובת ענף המלונאות. האוצר חושף לראשונה כי אחד היעדים הוא שיתוף פעולה כלכלי עם הפלסטינים, הפחתת רגולציה לסקטור הפרטי, שילוב ערבים וחרדים בכלכלה והגברת התחרות בענפי השירותים. איך עושים את זה? על ידי הפחתת חסמים ביבוא אישי באמצעות קביעת כלל ברור ואחיד ביחס לכמויות המותרות ביבוא אישי והפחתת דרישות רגולטוריות למוצרי צריכה. עוד מדובר על רפורמת ה־wifi להקלות בתחום התקשורת.
 
המשרד גם מתכוון לעודד חברות פינטק הנתקלות בקשיים רגולטוריים ולהעניק תמריצים כספיים לחברות שיחליטו להשקיע בישראל. האוצר שב ושם דגש (כפי שכבר עשה בשנה שעברה) על הצורך בתחרות בשוק הטלוויזיה באמצעות הסרת חסמים והפחתת מחירים. סעיף נוסף שיובא לחקיקה בחוק ההסדרים נוגע למנגנון בוררות חובה בקרב חברות הביטוח, שיביא לזירוז יישוב הליכי התביעות ולהפחתת נטל העבודה על בתי המשפט. חלק נוסף מחוק ההסדרים יכלול את ייעוץ תחום התחבורה הציבורית, מתוך כוונה שיישום תחבורה שיתופית חלופית יפחית את נטל הפקקים, שגורמים למשק נזק הנאמד ב־40 מיליארד שקל לשנה.

משה כחלון ושי באבד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה כחלון ושי באבד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

בשורה נוספת מגיעה מתחום משק האנרגיה. בהתאם לתוכניות העבודה שכבר גובשו באוצר ובמשרד ראש הממשלה, יחוברו בשנה הקרובה יותר מפעלים לגז טבעי באמצעות תוכנית הקלות והשקעות של מאות מיליוני שקלים לשנה. עוד מדובר בקידום הרפורמה במשק החשמל וכן בשיפור מערך ההשכלה הטכנולוגי.
במטרה להגביר את התחרות בין הבנקים ולהקל על הלקוח הבנקאי, הוצגה אתמול על ידי כחלון והנגידה קרנית פלוג רפורמה בניידות בנושא מעבר מבנק לבנק בלחיצת כפתור.

הרפורמה תאפשר ללקוח לפנות לבנק חדש - ומאותו רגע כל הפעילות הפיננסית שלו תעבור ב"עקוב אחרי" לחשבונו החדש. השר כחלון: "אנחנו מביאים היום לציבור יחד עם בנק ישראל מעבר מבנק לבנק תוך שבוע ללא ביורוקרטיה וללא קשיים". הנגידה פלוג: "לרפורמות מבניות בתחום הפיננסי שנעשות במשותף יש סיכויי הצלחה והטמעה טובים יותר".