על רקע המשבר הענק בענקית התרופות טבע, ולקראת ההודעה שתימסר בשעה 14:00 על "תוכנית ההתייעלות" שתביא עמה פיטורים של אלפי עובדים, מאות מעובדי המפעל בקרית שמונה הפגינו הבוקר (חמישי) במקום. המפגינים, שהיו מחוץ לשערי המפעל באזור התעשייה הצפוני של העיר, חסמו את שעריו. בהמשך יצאו העובדים יחד עם יו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון יונה פרטוק ותושבים מהעיר ומהסביבה, לצעדת מחאה בכביש 99. במקביל לכך, עובדי מפעל טבע טק בנאות חובב עזבו בשעה 11:00 את עמדותיהם והתרכזו בשערי המפעל להפגנת מחאה נוספת.


הפגנת עובדי טבע בקרית שמונה - צילום: דוברות ההסתדרות

חברת הכנסת לאה פדידה (המחנה הציוני) שהיתה לצד המפגינים בקרית שמונה, מסרה: "התייצבתי הבוקר לצד העובדים הרבים שהולכים להיזרק לתוך מציאות של ייאוש ואבטלה. רוב העובדים האלה, הם עובדים פשוטים שספק אם יצליחו למצוא עבודה אחרת. מדובר באירוע לאומי שממשלת ישראל חייבת להתערב בו. לא ייתכן שחברה שקיבלה הטבות מפליגות, ומנהליה מככבים בטבלאות השכר של החברות הציבוריות, תקבל החלטה כזו משמעותית ללא התערבות מהמדינה שהעניקה לה אותם פטורים והטבות בסדר גודל דמיוני". 


הפגנות עובדי טבע - צילום: דוברות ההסתדרות

הפגנת עובדי טבע בקרית שמונה. צילום: אביב עגיב


ההפגנה בקרית שמונה. צילום: מאיר וקנין


צילום: מאיר וקנין



"אסון עבור משפחות רבות, על הממשלה להתערב"

"טבע נוסדה על חזון של מציאות ישראלית והרבה ממנה בזכות המדע הישראלי. אני בטוחה שאם המייסד שלה, אלי הורביץ היה רואה את המתרחש, הוא היה עוצר את הכל", הוסיפה ח"כ פדידה. "המפעל בקריית שמונה הוא מפעל יחסית רווחי שסגירתו תהיה אסון של ממש עבור משפחות רבות. לאור כך, אני קוראת לממשלה להתערב באופן מיידי ולצמצם את הגזירה הנוראה הזו עד כמה שניתן". 

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון התייחס לכוונת ענקית התרופות לפטר מחצית מעובדיה בישראל ואמר: "התנהלותה של חברת טבע - הסיבוב החזירי הגדול ביותר בתולדות המדינה". לדבריו, "חברת טבע שקיבלה מהמדינה הטבות מס בגובה 20.6 מיליארד שקלים, מפטרת אלפי עובדים עקב צעדים עסקיים חסרי אחריות שביצעה ועל אף שהיא עדיין רווחית". עוד הוסיף גילאון: "שוב נדרשים העובדים לשלם על כישלונות ההנהלה שבשנים האחרונות כשלה להביא ערך עודף לחברה וסיכנה את יציבותה בשורת החלטות כושלות".


ההפגנה בקרית שמונה, היום. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
 
ביום ראשון: שביתה כללית במשק
 
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כינס אמש מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הכריז על שביתה כללית שתתקיים במשק ביום ראשון הקרוב. לדבריו, "ההסתדרות לא תעמוד מנגד. ביום ראשון נשבית את כל מפעלי טבע, כולל נמלי הים והאוויר. המשק הישראלי יהיה ביום ראשון עד הצהריים בסולידריות עם עובדי טבע".
 
"עובדי טבע פזורים בכל הארץ, מקריית שמונה ועד הנגב, כמו גם בירושלים ובנאות חובב. המנהלים של טבע ידעו להכניס לכיסים שלהם מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, והיחידים שנושאים בעלות הזו אלה העובדים. אנחנו רואים את העובדים נושאים בנטל, לא רואים אותם והם לא קיימים. הצעד הראשון שהמנכ"ל עושה זה פיטורים המוניים, ביחד עם הדירקטוריון. הצעד הראשון הוא פיטורים המוניים בישראל - זה פשוט בושה", הוסיף ניסנקורן.