"אבא מתהפך בקברו על מה שקורה היום בקונצרן טבע. הוא בטח מרגיש רע מאוד עם הפיטורים ועם מה שמתרחש היום בחברה", כך אומר למעריב חיים הורוביץ, בנו של מנכ"ל טבע המיתולוגי אלי הורוביץ ז"ל. הורוביץ הבן, שהיה בעבר חלק מדירקטוריון טבע ואף קיבל החלטות ניהוליות, סירב להרחיב מעבר לכך. "יש לי עוד הרבה מה לומר, אבל בשלב זה החלטתי שלא להגיב", הוסיף. נזכיר, כי הורוביץ האב שם תמיד דגש על כך שטבע תישאר תמיד חברה ישראלית.
 
ראשי ענף הפרמצבטיקה והכימיה בהתאחדות התעשיינים קיימו אתמול ישיבה מן המניין שנקבעה זמן רב מראש. מיד לאחריה התקיימה ישיבה של הנהלת ההתאחדות. הנשיא שרגא ברוש סקר את המשבר בטבע ולאחר מכן עבר לנושאים אחרים על סדר היום. בהתאחדות נבדקת אפשרות שמפעלי התרופות הפעילים בירושלים, כמו מפעל רפא, יסייעו בקליטתם של לפחות כמה עשרות מעובדי המפעל שבכוונת הנהלת טבע לסגור. כמו כן, הוחלט בהתאחדות על הקמת קו סיוע שיועמד לרשות המפוטרים.
 
עיקר הלחצים על הנהלת טבע מופנים כיום בכל מה שנוגע לסגירת שני המפעלים בירושלים, שקרויים, אגב, על שמו של אלי הורוביץ המנוח. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להעלות במהלך פגישתו השבוע עם מנכ"ל טבע, קאר שולץ, את עתיד המפעל. בירושלים פועלים שני מפעלים של טבע. לגבי המפעל הראשון, לייצור משאפי אסתמה, כבר הגיעו בהנהלת הקונצרן למסקנה שאין לו שום סיכוי לשרוד בגלל חוסר היתכנות כלכלית ועובדיו יופטרו. לגבי המפעל השני, לייצור טבליות תרופות, שבו מועסקים 650 עובדים, עדיין נעשים מאמצי הצלה. החשש הוא שפליטת כמות כה גדולה של עובדים למעגל האבטלה תגדיל עוד יותר את ממדי העוני בעיר. 

אלי הורוביץ ז"ל. צילום: מיכל פטאל, פלאש 90
אלי הורוביץ ז"ל. צילום: מיכל פטאל, פלאש 90

 

יש לציין כי נוכח הירידה בביקוש, התחרות מחו"ל והגידול בעלויות, מפעלים נוספים שוקלים לסגור את שעריהם. על רקע זה מפעילים הן במערכת הפוליטית והן בהסתדרות את מרב המאמצים, מאחר ומדובר במפעל חדיש שהושקעו בו מאות מיליוני שקלים עם מיטב הציוד החדיש. על המפעל, שנחנך רק לפני כמה שנים תוך השקעת עתק במבנים ובמכונות חדישות, טבע לא קיבלה מענקי השקעה מיוחדים. החלטת הנהלת טבע על הסגירה התקבלה על רקע היעדר עבודות חדשות שסופקו לו וירידה חדה בהיקף ההזמנות.
 
כדי להבטיח את המשך קיום המפעל, ולו גם במתכונת מצומצמת יותר, הורו שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ושר האוצר, משה כחלון, שניהם ממפלגת כולנו, לפקידות הבכירה לבדוק את דרכי הסיוע האפשרויות שניתנות לאישור ללא סיבוך משפטי. הדבר עשוי להתבצע באמצעות הזרמת עבודות, מענקי עידוד מיוחדים או סבסוד נוסף של שכר העבודה.