על רקע המשבר הגדול בענקית התרופות טבע והפיטורים הצפויים של כ-1700 מעובדי החברה בישראל, הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה היום (שלישי) בהטבות המס מהן נהנתה החברה, שעמדו על כ-20 מיליארד שקלים. שר הכלכלה אלי כהן, שהחל בשעה זו את הפגישה עם המנכ"ל שולץ יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, התייחס בשיחה עם רוני דניאל ב-103FM למצב בחברה וטען כי ידרוש מהמנכ"ל קאר שולץ לממש את התחייבויותיה של החברה כלפי מדינת ישראל.  



"לפני כשבוע קיבלנו מכתב ממנכ"ל 'טבע' בו הוא מביע את מחויבותו למדינת ישראל, היום אנחנו נדרוש לממש את המחויבות הזו", כך השר. לדבריו, "טבע הצליחה להגיע למעמדה טרם המשבר בזכות הטבות המס והפיתוחים שקיבלה בישראל. אני טוען שאם ההשקעות הכושלות של טבע נעשו בחו"ל - על החברה לפטר עובדים בצורה חדה יותר בחו"ל מאשר בישראל".





"בתעשייה הישראלית חסרים כ-15 אלף עובדים", הוסיף שר כלכלה ואמר: "אנחנו נפעיל שלושה מוקדים עבור אלו שכן יפוטרו ואין לי ספק שתוך חצי שנה 90% מהם ימצאו עבודה. כעת אנחנו נחושים למנוע את סגירת המפעל בירושלים. בשבוע שעבר הצלחנו להוריד את חרב הפיטורים מעל קרית שמונה ובאר שבע. הפתרון מבחינתנו הוא שהקיצוצים לא יהיו בכל המקומות שהיא מתכננת כיום".



"כלכלת ישראל חזקה, אך חברת טבע היא סמל ישראלי ולכן ישנה הירתמות למנוע את הפיטורים", הדגיש השר ופירט כיצד לדעתו כדאי לפעול: "אנחנו לא צרכים לתת מענקים נוספים ל'טבע', במקום לסגור את קו הייצור בישראל ולהשאיר את הקו באירלנד על המנכ"ל לשקול לפעול הפוך. טבע אמנם היא חברה פרטית ואנחנו לא יכולים להכתיב לה מה לעשות, אך ברור לכולם שעל טבע לעשות תוכנית התייעלות כואבת. בסופו של דבר אנחנו מאמינים שעוד יהיו פיתוחים ישראלים שטבע תוכל ליהנות מהם בעתיד. תהיה היום פגישה מורכבת בגלל שמצבה המורכב של טבע. אנחנו בממשלה ידענו להתערב במשברים רבים ברחבי הארץ, נעשה זאת גם הפעם".



שר הכלכלה אלי כהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




"אצל מס הכנסה אין הנחות, יחזירו הכל כולל הריבית"

על דבריה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' כי חברת 'טבע' חייבת שלושה מיליארד שקלים מתוך ההטבות שקיבלה מהמדינה, אמר השר כהן: "בתור רואה חשבון שמכיר את מס הכנסה אני יכול לומר בוודאות שאצל מס הכנסה אין הנחות. 'טבע' יחזירו את כל מה שהם חייבים יחד עם הריבית. יחד עם זאת, עלינו לנהוג באחריות, בשלושת החודשים האחרונים שמענו שאמזון מגיעה לישראל יחד עם מובילאיי ואינטל גם כן, אנחנו בשפל של רמת האבטלה במדינה ובגלל כשל של הדירקטוריון של טבע לא אעניש חברות ואמנע מהן להגיע לישראל".

עריכה: איתמר זיגלמן