לא מבזבזים זמן: בתקופה האחרונה מנסה הנהלת חברת טבע להוציא אל הפועל את תוכניתה העסקית בכל הנוגע למימוש נכסים. ל"מעריב" נודע כי ענקית הסחר האמריקאית אמזון מנהלת מגעים עם טבע במטרה לרכוש ממנה את מרכז הענק הלוגיסטי בשוהם. היקף העסקה נאמד ביותר מחצי מיליארד שקל ובתנאים מסוימים עשוי אף להגיע למיליארד שקל. אמזון ממילא מתכוונת להיכנס לישראל באמצעות הקמת מרכז סחר בשל רצונה להפסיק את הקשר עם דואר ישראל, שבלי קשר הקים מרכז מיון ואחסון במודיעין, הסמוכה לשוהם.
 
העסקה המתרקמת עם טבע עשויה לחסוך לאמזון זמן יקר ולקצר את הליכי הכניסה לשוק הישראלי. מרכז הלוגיסטיקה בשוהם נחנך במרץ 2011 ונחשב למרכז החדיש והגדול ביותר מסוגו בישראל. הוא משתרע על שטח של 77 אלף מ"ר, מתוכם 50 אלף בשטח בנוי. אורכו 400 מטר וגובהו 42 מטר.
 
המרכז כולל שני מחסנים ענקיים ומשרדים. המרכז של טבע גדול כמעט פי ארבעה מהצרכים של אמזון, אולם בתנאים מסוימים הוא יכול להתאים לה. אמזון עשויה בין היתר להשכיר בשכירות משנה שטחים במרכז לחברות סחר בינלאומיות או מקומיות אחרות.


קאר שולץ, מנכ"ל טבע. צילום: יח"צ


כיום אין שום חברה ישראלית הזקוקה למרכז לוגיסטי בתנאים אלה. החברה הישראלית האחרונה שהקימה מרכז דומה בשוהם לפני כשנה הייתה שופרסל, אולם המרכז נועד לצורכי אחסון מוצרי מזון ולא חבילות.
 
על פי ההערכות, טבע השקיעה 100 מיליון דולר בהקמת המרכז בשוהם, לא כולל שווי הקרקע. השקעה יוצאת דופן זו בוצעה עוד בימים שהנהלת החברה יכלה להרשות לעצמה, בזכות רווחי העתק שלה, להשקיע במפעלים ובמרכזים לוגיסטיים עם הציוד החדיש ביותר.