שר האוצר משה כחלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ הגיעו אתמול לפנות בוקר לסיכום עקרונות עם חברת החשמל וההסתדרות על מתווה הרפורמה בחברת החשמל. ההסכם הסופי טרם נחתם והצדדים צפויים לקיים משא ומתן מרתוני לניסוח הסכם קיבוצי בתוך 45 יום. על פי הודעת הצדדים, "לאחר 20 שנה של ניסיונות כושלים, הושגה הרפורמה שתביא להתייעלות בחברת חשמל ולהבראת מצבה הפיננסי. כמו כן היא תביא לכניסת הסקטור העסקי לייצור החשמל ולתחרות באספקת החשמל".



העלות הכוללת של הרפורמה נאמדת ב־4 מיליארד שקל, ותמומן באמצעות תוכנית התייעלות של החברה. על פי ההסכם שהושג, חברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח שבבעלותה, בתמורה לתוספות לעובדים בגובה של 10%־15%. עוד הוסכם כי מקטעי ההולכה והניהול יישארו, באופן מעשי, בידי חברת החשמל.


הצדדים הסכימו כי העובדים יקבלו מענק חתימה בגובה של 30 אלף שקל, כאשר במרכז ההחלטה נמצא יישום תוכנית התייעלות, שעיקרה היא פרישת 2,800 מעובדי החברה עד שנת 2026.



"פייק רפורמה", עמוס לסקר, צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
"פייק רפורמה", עמוס לסקר, צילום: יוסי זליגר, פלאש 90



למרות מכירת תחנות הכוח, סביר כי חברת החשמל לא תאבד את כוחה, וזאת משום שרשת ההולכה הנוכחית איננה מאפשרת חיבור למתחרים פרטיים. יצוין כי האוצר ומשרד האנרגיה נכנעו לחברת החשמל והחליטו, בניגוד לחוק שאושר ב־1996, כי שתי תחנות הכוח החדשות באורות רבין בחדרה, שייצרו עד כה בפחם, יוקמו על ידי חברת החשמל ולא על ידי יצרנים פרטיים. משמעות צעד זה הינה כי חלק הארי של ייצור החשמל יישאר בפועל בידי חברת החשמל


לצורך אישור מהלך זה, יהיה צורך בתיקון החוק והבאתו לאישור מחודש במסגרת חוק ההסדרים. על פי ההערכות, צעדים אלו צפויים לגרום בסופו של התהליך לעדכון כלפי מעלה של התעריפים כך שהצרכנים, שלא ייהנו מהרפורמה, גם עלולים להיפגע ישירות ממנה.



בתגובה להסכם בין הצדדים, יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים עמוס לסקר, לשעבר מנכ"ל חברת החשמל, שיגר תגובה זועמת שבה נכתב כי, "מדובר ב'פייק רפורמה', שלא תוזיל את מחיר החשמל ותותיר את חברת החשמל כמונופול. ההחלטה להתיר לחברת החשמל לבנות שתי תחנות כוח חדשות נוספות, מסכלת את הצורך לפתוח תחרות מלאה במקטע הייצור ותשרת את האינטרס של המונופול". עוד הוסיף לסקר כי, "בשבועות האחרונים פנינו בהצעות קונקרטיות לצוות המשא ומתן, על מנת שיאפשרו פתיחת שוק החשמל לתחרות אמיתית. אנו מצפים שהממשלה תחליט האם פניה לרפורמה אמיתית או ל'פייק רפורמה', שתעלה לצרכנים מיליארדי שקלים".