שנת 2017 שהסתיימה אתמול (ראשון) עומדת בסימן חוסנה של הכלכלה הישראלית, והיא מתבטאת בפרמטרים שונים כמו צמיחה, אבטלה אפסית והמשך עליית השכר, אולם היצואנים לא רוו ממנה נחת.

למרות פרסום נתוני מכון היצוא מאתמול שלפיהם היצוא יחצה ב־2017 לראשונה את רף 100 מיליארד הדולר, שער החליפין ממשיך להתרסק. בשנה האחרונה נחלש הדולר (שהוא המטבע הרלוונטי העיקרי ליצואנים) ב־9% לעומת סוף 2016. השער היציג נסגר בסוף השבוע על 3.467 שקל. השקל התחזק גם ביחס לסל המטבעות. כל זה קורה גם בגלל הריבית האפסית ועל אף שיתרות המטבע מסתכמות בשיא של יותר מ־122 מיליארד דולר.

האינפלציה ב־2017 צפויה לעמוד על כחצי אחוז (בהנחה שמדד דצמבר שיפורסם ב־15 בינואר לא יעבור את ה־0.2%). זו השנה הרביעית שבנק ישראל, בראשות הנגידה קרנית פלוג, מפספס את יעד האינפלציה הממשלתי העומד על 1%־2% לשנה.

עם פרסום מדד דצמבר נדע מה התרחש עם מחירי הדיור. לפי הנתון האחרון המחירים עלו מתחילת השנה ב־2.9%, אבל ההערכות הן שבסיכום 2017 כולה הם עלו ב־3%־3.5%. המחירים מתמתנים, אבל עדיין לא יורדים, למורת רוחו של שר האוצר משה כחלון.

שנה טובה לבורסה

2017 הייתה שנה מצוינת למשקיעים בבורסה בזכות עליית שערי המניות. זה קרה למרות התרסקות מניות הגנריקה בכלל, וטבע בפרט. כאמור, את המכה הקשה ביותר ספגה מניית טבע, שבעקבות צניחה של עשרות אחוזים הפסיקה להיקרא “מניית העם”. לצד טבע בלטה לשלילה גם מניית בזק על רקע חקירת רשות ני”ע נגד בכיריה. בימים האחרונים עומדת על הפרק אפשרות מכירתה לנתי סיידוף.

העליות בבורסה הן בשורה טובה לציבור שלא משקיע במישרין בשוק זה. אלה המחזיקים בקרן השתלמות, קופת גמל או קרן פנסיה נהנו בשנה האחרונה מתשואות יוצאות דופן של 8%־9% על אף שאינם מושקעים במישרין בבורסה. קופות הגמל וההשתלמות בעלי רמת סיכון גבוהה המוטות למניות הניבו תשואות גבוהות יותר. על פי הערכות אנליסטים, הבורסה תמשיך להניב תשואות חיוביות במניות גם ב־2018, אם כי בשיעורים מתונים יותר של 5%־10%.

השנה האחרונה מאופיינת במגזר העסקי בשפע של עסקאות. אתמול נמסר שרשת שילב לשיווק מוצרי תינוקות, שבבעלות שושי ואיציק אורן, נמכרה לאיש העסקים רונן אלעד לפי שווי 120־100 מיליון שקל. ענת לוין, מנכ”לית שילב, תמשיך בתפקידה. קדמו לכך עסקאות ענק אחרות, בעיקר בתחום ההייטק. עסקת השנה היא מכירת חברת מובילאיי לאינטל לפי שווי חברה של 15.3 מיליארד דולר.

לא הכול ורוד. על פי נתוני חברת הייעוץ קופאס בי.די.איי על כל עשרה עסקים שנפתחו ב־2017 תשעה אחרים נסגרו. בשנה האחרונה נסגרו 43.2 אלף. התחומים שבלטו לרעה הן עבודות בנייה, הובלות, הסעות, מסעדות ומינימרקטים. מרבית העסקים שנסגרים הם באזור המרכז והשרון. לדברי תהילה ינאי, מנכ”לית משותפת בחברה, “העסקים ממשיכים לשלם את מחיר הביורוקרטיה, התחרותיות הגבוהה והקשיים. סגירת יותר מ־43 אלף עסקים בשנה אחת היא בעלת משמעות אדירה לא פחות מקיצוץ של כמה אלפי משרות בחברת טבע”.