במסיבת עיתונאים שנערכה היום (חמישי) בקריית הממשלה בתל אביב, הציג שר האוצר משה כחלון את תוכנית "נטו תעשיה", שבמסגרתה יופנו מעל מיליארד שקלים לענף על מנת לייצר אלפי מקומות עבודה נוספים. בהצגת התוכנית השתתפו שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, נשיא התאחדות התעשיינים 
שרגא ברוש, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל.
השר כחלון הציג את תוכניתו ואמר כי "אנחנו מחויבים לפתח ישראלים מיומנים, לצד האקדמיה, במל"ג, אבל חייבים לטפח את ההכשרה הטכנולוגית בישראל, אנחנו לא שונים ממדינות אחרות באירופה. אנחנו יודעים שהשכר הממוצע בתעשייה הוא גבוה מאוד, ואנחנו רוצים את זה, כי מדובר בעבודה איכותית. מדובר על 360 מיליון שקל להכשרות טכנולוגיות, מדברים על למעלה ממיליארד שקלים לעידוד התעשייה הישראלית, זה טוב לפריון ולמשק הישראלי כולו".

שר הכלכלה אלי כהן אמר בדבריו כי התוכנית באה לטפל במנועי הצמיחה של ישראל. "אנחנו נותנים בשורה לאזרחי ישראל כמעט כל חודש, כמעט בכל תחום. "נטו תעשייה" זה אבא ואמא של כל תוכניות הנטו. על מנת שנוכל להמשיך ולהשקיע ב-2018 וב-2019 באותם דברים חברתיים, שכולנו רוצים, אנחנו צריכים מגזר עסקי צומח יציב ומתקדם. 'נטו תעשייה' תוליד לנו עוד הרבה תוכניות כאלה", אמר כהן, 

באב"ד, כחלון וכהן. צילום: אבשלום ששוני


השר כהן. צילום: אבשלום ששוני


"השינויים הטכנולוגיים בעולם הם הזדמנות, וזה אתגר. זה בא מהצד האחד, לבוא ולראות את ישראל בתחום הטכנולוגי, ועיקר המיקוד הוא הפריון. צריך שני דברים עיקריים בשביל זה, השקעות וחינוך. התוכנית הזאת נותנת מענה לדברים שחשובים. אנחנו בממשלה ובאוצר מוכוונים לבוא ולטפל במנועי צמיחה של מדינת ישראל, ואנחנו נתקן עיוותים ונבוא להצמיח תחומים בפריפריה, שם עיקר תקציב המשרד הולך אליו", ציין כהן.
כהן הוסיף כי יש עוד צורך להפחית רגולציה בישראל. "אנחנו נמצאים בשפל היסטורי של רמת האבטלה, ולא צריך לקחת את הנתון הזה כמובן מאליו, באירופה יש אבטלה דו ספרתית. אנחנו עושים תעשיות חזקות ואיכותיות. לראשונה בהיסטוריה, בשנת 2017, חצינו את רף הייצוא של 100 מיליארד דולר. יש לנו לא מעט אתגרים בתעשייה, ולכן צריך לבוא ולא לשכוח, שחלק ממדיניות המיסים, ירד המס לייצואנים למחירים אטרקטיביים, והיא משכה לישראל 320 חברות בינלאומיות. יש אתגר בחינוך ובפריון, זאת תוכנית משותפת שלנו, עם משרד האוצר והתאחדות התעשיינים". צריך להפחית את הרגולציה, אזורי תעשייה יאושרו כעת תוך 12 חודשים. אנחנו רואים את ההתעקשות שלנו נושאת פרי", אמר.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר: "הראיתי גרף פשוט. כמה פחות מפעלים פותחים בארץ, וכמה אנחנו פותחים מפעלים בחו"ל. לקח שנייה עד ששר האוצר יישר איתי קו וקבע שנעשה את 'נטו תעשייה'. אתם יודעים שתעשייה לא מתפתחת בשנייה. היתה פה עבודה רצינית, העבודה שנעשתה כאן היא מאוד משמעותית ויש כאן מהפכה תעשייתית".
 
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד: "ממשלת ישראל קיבלה החלטה לבחון מה צריך לעשות כדי לעודד את התעשייה כקטר מרכזי. צריך לעשות שינוי גדול. צריך לנסות ולהבין מה יתנו לנו תועלת לתעשייה כדי שהתעשייה תהיה קטר מרכזי. זה מה שבגדול ניסינו ואני מקווה שנצליח לעשות".