שורה של ארגונים עסקיים יוצאים בימים האחרונים בקמפיינים של מודעות ענק בתקשורת בניסיון של הרגע האחרון להשפיע על תקציב 2019 שיובא מחר לאישור הממשלה. הקמפיינים הושקו לנוכח לוח הזמנים הצפוף מהרגיל לאישור התקציב, המוסבר בניסיונם של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון לאשר תקציב שייכנס בפועל לתוקף רק בעוד שנה. חלק מהקמפיינים מברכים על מדיניות שר האוצר.



כך למשל, איגוד לשכות המסחר בניהול אוריאל לין פרסם בעקבות סיום השלב הראשון של הפחתת מכסים ומיסי קנייה מודעת ענק בזו הלשון: "האיגוד מברך את שרי האוצר והכלכלה על הפחתת מכסים ומיסי קנייה בתחומי הטקסטיל, החשמל לבית, התאורה והתמרוקים. זה מהלך חשוב בהפחתת יוקר המחיה". באיגוד לא הסתפקו רק במחמאות, ובמודעת ענק נוספת שפורסמה השבוע תחת המספר 2118, הוזכרה התחייבות הממשלה להפחית את עודף הרגולציה ב־25% בתוך חמש שנים. "ב־5 בפברואר מצטרפים למאבק ברגולציה", נכתב, בין היתר, במודעה.



ארגון להב בראשות עו"ד רועי כהן, המאגד בתוכו את העסקים הקטנים, הצטרף אף הוא למאבק: "בתקציב 2019 דורשים נטו עצמאים ונטו עסקים קטנים", נכתב בפרסום של הארגון. "בתקציב ל־2019, שהיקפו 502 מיליארד שקל, הוקצו אפס שקלים לעסקים קטנים, ש־50 אלף מתוכם נסגרו בשנה האחרונה". בכוונת עו"ד כהן לכנס מחר מפגש חירום לגיבוש תוכנית פעולה בנושא.


עו"ד רועי כהן. צילום: חננאל בן הראש
עו"ד רועי כהן. צילום: חננאל בן הראש


פורום ראשי המכללות הטכנולוגיות לא מסתיר את חששו ממהפכת החינוך המתוכננת בחוק ההסדרים ל־2019. "אנחנו בעד רפורמה משמעותית בהשכלה הטכנולוגית, אבל נגד התערבות האוצר בתכנים פדגוגיים, סגירת מכללות והעמקת הרגולציה הפוגעות בהשכלה בכסות של רפורמות", נכתב במודעת הפורום.

ואילו התאחדות התעשיינים, בשיתוף התאחדות המלונות בישראל, תוקפות בצורה חסרת תקדים את הממשלה ובנק ישראל. תחת הכותרת "1$=3.44" שקל הם קובעים: "עתיד התעשייה והמלונות בישראל בידיכם. התעוררו לפני שיהיה מאוחר מדי".

יצוין, כי לאחר שהשער היציג ירד אל מתחת ל־4.5 שקל סבורים בהתאחדות שלאף אחד לא אכפת באמת משער הדולר. בנק ישראל הפחית משמעותית את התערבותו בשוק המט"ח ובמהלך דצמבר רכש 100 מיליון דולר בלבד. יתרות המטבע גדלו אומנם ל־113 מיליארד דולר, ואולם בשום מקום לא ננקטו צעדים משמעותיים כדי לשנות את מגמת המסחר בדולר.