ענף המלונאות בישראל חווה "בום" ענק באחת משנות הפריחה יוצאת הדופן בתולדותיו. לאחר שנים של תלונות על אי הקמת מלונות חדשים והעברת ההשקעות לברלין או לערים אחרות באירופה, יש שינוי במגמה. שני גורמים עיקריים תורמים לשינוי: היכולת לשלב בתוכניות לבניית המלונות גם דירות למגורים או דירות נופש (בדרך כלל 20% מהפרויקט) או להקים מגדלי מגורים לצד בית המלון. הגורם השני הוא הגידול המשמעותי בתיירים בזכות השקט הביטחוני והציפייה להמשך הגידול לצד שיפור הרווחיות בזכות פעולות התייעלות.



רשת אינטרקונטיננטל חשפה אתמול באירוע מתוקשר את התוכנית להקמת בית המלון בירושלים בהשקעה של 130 מיליון דולר, שימוקם בבניין סולל בונה בסמוך לבית הכנסת הגדול. החברה תזכה למענק של 20% מהיקף ההשקעה. במתחם יהיו שני מגדלים בני 17 קומות, מתוכם אחד למגורים. הוא יכלול 229 חדרים והבנייה צפויה להסתיים ב־2020.



50% מהבעלות על המלון החדש תהיה בידי קבוצת וילץ אנד הלפרן, הבעלים של רמדה רנסנס בתל אביב ומלון ריביירה באילת (בשותפות עם אשטרום). אינטרקונטיננטל תספק כאמור את שירותי הניהול. מלון דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב, הכולל 555 חדרים, נמצא בבעלות משפחת דיוויד טייג, שהיא גם הבעלים של מלון הילטון תל אביב. הקבוצה נמצאת בשלבי הקמה של מלון נוסף בעיר, שיהיה חלק מרשת קמפינסקי העולמית ושבנייתו תסתיים ב־2020.


רשת ישרוטל, שבניהול ליאור רביב, מקימה ארבעה בתי מלון חדשים בתל אביב. מדובר במגדלי ליאון הצמודים למלון רויאל ביץ', שבבעלות קבוצת פרוספר אמויאל. הוא יכלול מגדל מגורים ובצמוד מגדל מלון ובו 250 חדרים. ההשקעה, שכוללת הסכם שכירות ל־25 שנה, נאמדת ב־450 מיליון שקל.



17 קומות בכניסה לנמל תל אביב


ישרוטל גם מקימה בכניסה לנמל תל אביב מגדל בן 17 קומות שישמש מלון (כולל דירות). הוא ייפתח במרוצת 2019 ויכלול 154 חדרים. ההשקה תסתכם ב־220 מיליון שקל. מחצית מהבעלות תהיה של ישרוטל והיתרה בידי משפחה ירושלמית.מלון נוסף חדש נמצא בשדרות ירושלים ביפו במבנה השקם לשעבר. מדובר במלון בוטיק עם 126 חדרים בדומה למלון נורמן שסמוך לשדרות רוטשילד, בהשקעה גבוהה יחסית של 250 מיליון שקל, בין השאר בגלל המבנים לשימור. 50% מהמלון יהיו בבעלות ישרוטל ו־50% של שותף פרטי.



בית מלון נוסף שיוקם בעיר, הנמצא בשלבי חתימת ההסכם, הוא בקרבת שדרות רוטשילד. ההשקעה בו תסתכם ב־170 מיליון שקל והוא יכלול 90 חדרים.


נזכיר שישרוטל פתחה לאחרונה את מלון אוריינט בירושלים והיא נמצאת בשלבי ההקמה של מלון בכיכר ציון בבירה עם 250 חדרים. מדובר בשני מבנים לשימור שייבנו בהם עוד ארבע קומות. ההשקעה תסתכם ב־300 מיליון שקל. עם השלמת תוכנית ההקמה יזנק מספר חדרי המלון שבבעלות הרשת בתל אביב בכ־1,000 ויסתכם ב־1,500.



ה"בום" בענף גורם למי שהשקיע בזמן לנצל את המצב ולקטוף את הפירות. הבולט שבהם הוא המלונאי דוד פתאל, שישלים בשבוע הבא גיוס של 430 מיליון שקל עבור הרשת שבבעלותו. שלב הגיוס ממשקיעים מוסדיים הושלם השבוע בהצלחה ובשבוע הבא יגויסו מהציבור 70 מיליון שקל נוספים. תנאי אי הוודאות הנוכחיים בשוק ההון אילצו את פתאל להוריד כ־10% משווי הרשת, אבל למרות זאת מדובר בהצלחה של ממש.