ענקית האנרגיה האנגלו-הולנדית SHELL נמצאת במו"מ עם שותפות המאגר לוויתן לרכוש ממנה גז בעסקה ששוויה כ-25 מיליארד דולר. הגז יירכש ממאגר לוויתן וגם ממאגר APHRODITE אשר נמצא במים הטריטוראליים הכלכליים של קפריסין. אפרודיטה נמצאת במרחק של כ-30 קילומטר ממאגר לוויתן ויש הסכם לפיתוח משותף של מאגר אפרודיטה והשלב השני של פיתוח מאגר לוויתן.



העסקה, במידה ותצא לפועל, מבטיחה שוק לגז שיופק מלווייתן שכן בעבר היה חשש שבגלל גילוי שדות הגז של מצרים ישראל תתקשה לשווק את מלוא כמות הגז שהיא תפיק בלווייתן. 'של' ככל הנראה מתכוונת להעביר את הגז שהיא תרכוש מלווייתן למתקן ההנזלה שלה ב-IDKU בחוף הים של מצרים, מזרחית לעיר אלכסנדריה.



המשא ומתן בין הצדדים התנהל בחשאיות רבה זה כמה חודשים אך בסוף השבוע הוא פורסם באתר בלומברג. העסקה עם 'של' מדברת על אספקת גז משני מאגרים אלו לתקופה של עשר שנים.



השאלה שנותרה פתוחה בשלב זה היא כיצד יועבר הגז למתקן ההנזלה במצרים. אחת הדרכים האפשריות היא העפלה מחדש של צינור הגז למצרים של EMG דרך סיני שפעולתו שובשה והופסקה לאחר שהוא פוצץ כמה פעמים על ידי טרוריסטים. אפשרות נוספת היא התחברות לצינור הירדני. אך שתי האופציות יחייבו את מצרים לספק ביטחון לצינורות כדי למנוע חבלות מצד גורמי טרור בחצי האי סיני דוגמת המדינה האסלאמית. 



ההודעה על העסקה עם "של" באה לאחר שבחודש שעבר הודיעו חברות "דלק" ו"נובל" כי ינפיקו למצרים גז בסכום המוערך בכ-15 מיליארד דולרים. על פי ההודעה של החברות, אספקת הגז צפויה להתחיל עם הסדרת השימוש בתשתיות הנדרשות להולכת גז טבעי למצרים, ותימשך עד לאספקת הכמות החוזית הכוללת הקבועה בהסכמים (סה"כ BCM 64) או עד סוף שנת 2030, לפי המוקדם מביניהם.

הגז יוזרם תחילה ממאגר "לוויתן" בכמות שנתית של 3.5 BCM החל ממועד סיום הפיתוח של המאגר בסוף 2019 ואופציה לכמות בגודל זהה שתסופק ממאגר "תמר" בהמשך החוזה. בשלב זה לא ברור האם ניתן יהיה לספק את הכמות הנוספת מ"תמר" על בסיס התשתית הקיימת או שיהיה צורך בפיתוח נוסף של המאגר. מי שתרכוש את הגז היא חברת דולפינוס המצרית, כאשר כעת יחלו המגעים לפתור את עניין הזרמת הגז.