יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, הוא חבר הכנסת הכי פחות חברתי באופוזיציה, כך עולה מהמדד השנתי של ארגון המשמר החברתי שמתפרסם היום (שלישי). המדד מבוסס על הצבעותיהם של חברי הכנסת בשני הכנסים האחרונים של הכנסת בקיץ 2017 ובחורף 2017-18 על 101 הצעות חוק ממשלתיות ופרטיות. כצפוי, חברי הכנסת של האופוזיציה מובילים את המדד. חבר הכנסת החברתי ביותר הוא איציק שמולי (המחנה הציוני). ח"כ סתיו שפיר, שהגיעה ראשונה בשנה שעברה, סיימה חמישית השנה. חברתה למחנה הציוני, ח"כ יעל כהן פארן, הגיעה  לראשונה לחמישייה הפותחת. 


חברי הכנסת של האופוזיציה הגיע למקום גבוה יותר מעמיתיהם בקואליציה. את זאת ניתן להסביר במשמעת הקואליציונית הקשוחה של הקואליציה, שמאלצת לעתים את חברי הכנסת שלה להצביע נגד הצעות חוק חברתיות. חברת הכנסת שהגיעה למקום הגבוה ביותר בקואליציה היא מירב בן ארי (כולנו), שנעדרה פעמים רבות מהצבעות על הצעות חוק חברתיות להן הקואליציה התנגדה.
חברה של בן ארי למפלגת כולנו, סגן השר מייקל אורן, הגיע לתחתית המדד, ובכך פוגע מתוצאות של אנשי מפלגתו, שמובילים את חברי הכנסת החברתיים של הקואליציה. גם סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, מהבית היהודי נמצא בתחתית הרשימה.

מיקומו של לפיד נובע ממיעוט השתתפותו בהצבעות על הצעות החוק הרלוונטיות. מי שכן הפתיעה היא חברת מפלגתו של לפיד, יעל גרמן, שזינקה מהמקום ה-18 במדד הקודם למקום הרביעי השנה. 
לדברי המשמר החברתי, המדד השנה מתאפיין בחקיקה אנטי דמוקרטית הפוגעת בהפרדת הרשויות, בשקיפות, בשוויון בפני החוק ובמנהל התקין.