ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שלישי), במשבר בחקלאות, שבא לידי ביטוי בחוסר הסכמה בין החקלאים לבין משרד האוצר. דרישת האוצר היא לקצץ את מכסות המים בכ-10 אחוזים, וכן לקבוע את מחירו של קוב מים לשקל אחד. החלטה זו של האוצר ננקטת לאחר שהמדינה הכריזה במהלך השנה על שנת בצורת, הכרזה שבעקבותיה הוחלט לנקוט מספר צעדים, ביניהם החלטת קיצוץ מכסת המים של החקלאות שמועברת במהלך השנה, שמגיעה היום לכמות של כ-315 מיליון קוב.



ועדת הכלכלה. מצוקת מים לחקלאות. צילום: דוברות הכנסת



החקלאים מתנגדים להצעה של ועדת הכספים בטענה כי במחיר כזה המשמעות מבחינתם הוא הפסד. כמו כן, טוענים החקלאים כי כל הניסיונות שלהם להגיע עם האוצר לסיכומים אחרים נתקלו בסירוב. האוצר, מצידו, דחה אף הצעה לפצות את החקלאים שיסכימו לוותר על מכסת המים, על מנת שיהיה ניתן להעביר את המכסות האלו לחקלאים אחרים. בעקבות החלטות אלו, מאיימים כעת החקלאים לעקור גידולים, איום שמשמעותו לא רק פגיעה ביצוא החקלאי אלא אף פגיעה בהיקף אספקת הפרות והירקות לשוק המקומי. משמע, אם האיומים של החקלאים אכן יתממשו - בשוק יהיה מחסור של פרות וירקות, שכתוצאה ממנו המחירים יעלו.



מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן אמר בדיון בוועדת הכספים: "אני מלווה את נושא המים לחקלאות מזה 20 שנה ולא ראיתי התנהלות כמו זו של אגף התקציבים באוצר בשנה האחרונה. בחודש אוקטובר האחרון הצענו מיוזמתנו ללכת לקיצוץ מרצון, משרד החקלאות קיבל את עמדתנו אבל אגף התקציבים באוצר לא משתף פעולה ולא ניתן להגיע לכלום, לשום הסכם. אני מודיע לכם כאן- קיצוץ כזה משמעו שחקלאים יעקרו מטעים כי אין ברירה. ולא רק זה, אפילו את גידולי הייצוא יצטרכו לעקור. וזה כשלפי נתוני הלמ״ס בשנה האחרונה הייצוא ירד מ-6 מיליארד ל-4.7 מיליארד. האוצר הציע לנו במהלך המו״מ שקל לקוב, אך אף אחד מהחקלאים לא יקבל את זה. יעדיפו לעקור כי במחיר כזה המשמעות היא הפסדים".