בתום דיון סוער ולאחר לחצים כבדים שהופעלו על ידי צמרת משרד האוצר אושרה אתמול הרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל. במהלך ישיבת הממשלה נשקל לערוך דיון נוסף בהחלטה, עקב ביקורת של שרי הבית היהודי והסתייגות מצד ראש הממשלה, אבל בסופו של דבר נתניהו התקפל. עלויות הרפורמה, שכוללת פרישה של כ־3,000 עובדים ושינויים מבניים נוספים, מסתכמות ב־7.1 מיליארד שקל. 6.4 מיליארד שקל יוענקו כמענקי פרישה וכהטבות פנסיוניות, והיתרה לצורכי תחזוקה. יישום הרפורמה יתפרס עד שנת 2026.



במרכז השינויים המבניים ברפורמה תעמוד ירידת חלקה של חברת החשמל באספקת החשמל מ־60% ל־45% - באמצעות מכירת 19 יחידות ייצור המוחזקות בחמישה אתרים שונים.



שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ שהוביל את הרפורמה מסר בראיון מיוחד ל”מעריב־השבוע”: “הרפורמה עברה פה אחד, וזה משמח מאוד. המדובר בנקודת ציון היסטורית לגבי משק החשמל כולו. מכל הרפורמות שהייתי מעורב בהן זאת הרפורמה המקיפה הגדולה והמשמעותית ביותר שהייתה עד כה”. לדבריו, “בעתיד זאת לא תהיה חברת חשמל כפי שאנחנו מכירים. החברה תתרכז רק בהולכה ובחלוקה, וכל השאר - הייצור והאספקה - יוצאים למגזר הפרטי. בסוף הדרך יועסקו בחברת החשמל 6,800 עובדים, לעומת 12 אלף כיום. חברת החשמל לא תבנה בעתיד תחנות חדשות”.



בתשובה לביקורת בממשלה על הזנחת תחום ההולכה ברפורמה אמר שטייניץ: “כל המבקרים, כולל שרי הבית היהודי, השתכנעו בסופו של דבר. לדעתי היה קמפיין של היצרנים הפרטיים, כי הרפורמה יוצרת תחרות במתכונת שהם לא רצו בה. ייצור החשמל לא מונח בכיס של אף אחד”.



"הרפורמה לא תוזיל את המחירים"



“השינוי היחיד, שעשיתי כבר בשבוע שעבר, הוא ההתחייבות שהרפורמה נועדה לקדם את מטרות הציבור ואת השמירה על איכות הסביבה, לצד כל היעדים האחרים. ההצעה לבוררות חובה שהעלה נתניהו אינה חלק מהרפורמה, אף שאני תומך בה. עובדי חברת החשמל יהיו רשאים לשבות רק על תנאי עבודה ולא על שינויים מבניים”.



בתשובה לטענות שלפיהן הרפורמה לא רק שלא תוזיל את מחיר החשמל אלא אף תייקר אותו, אומר שר האנרגיה: “אנחנו לא פופוליסטים ולא מסתכלים רק על המחיר לצרכן. משק חשמל חייב להיות בריא. לחברת החשמל חוב של 45 מיליארד שקל שמסכן אותה ושהמדינה ערבה לו”.



השר שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם



“אנחנו לא מסתכלים על השלכות מידיות. צריך משק חשמל מודרני ובריא. כל השטויות האלה שאומרים שהציבור יממן את הרפורמה זה קשקוש מוחלט. הרפורמה מממנת את עצמה. פיטורי העובדים יחסכו את תשלום הפיצויים”.



“הרפורמה מוסיפה כספים להורדת נטל החוב של המדינה ושל הציבור. סביר להניח שבשנים הקרובות יהיו הוזלות. רוב החשמל ייוצר בעתיד על ידי יצרנים פרטיים, וזאת סיבה לירידה במחיר. חוזה הגז של חברת החשמל ייפתח ב־2022, והמחיר ירד. יש פה פתח להפחתת מחירים. ההערכה שלי היא שזה יקרה ככל הנראה במחצית הראשונה של 2019”.



בדיון שנמשך כשלוש שעות התייחס שוב נתניהו לעתירת המדינה לבג"ץ בנוגע לזכות השביתה של עובדי חברת החשמל נגד השינויים המבניים ולכוחם של הוועדים. בעניין זה זכה ראש הממשלה לתמיכת שרת המשפטים איילת שקד.



"המנצחים הגדולים הם אזרחי ישראל"



נתניהו הסביר בהמשך שלמרות הסתייגותו בנושא כוחם של הוועדים הוא תומך בהסכם. תמיכת נתניהו הושגה לאחר ששר האוצר משה כחלון הזהיר מפני ההשלכות מרחיקות הלכת על יחסי העבודה ועל מה שעלול בעקבות כך להתרחש בחברת החשמל. בסופו של דבר כחלון בירך על ההסכם, שגובש במעורבותם הברורה של מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד ושל מנכ”ל משרד האנרגיה אודי אדירי. כחלון, שי באב"ד ואודי אדירי בירכו על המהלך האחרון.



“המנצחים הגדולים הם אזרחי ישראל", הם אמרו. "התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים למכור חשמל ישירות לאזרחים, כי מגיע להם ליהנות מהתחרות ומירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מהמגזר העסקי”.