אורנה פלנסיה, בעלת שני מכוני יופי בכפר סבא, הופתעה לגלות השבוע כי היא מחויבת באלפי שקלים עבור השמעת מוזיקת רקע בשני המכונים שבבעלותה. ראוי לציין כי המוזיקה במכונים נשמעת כבדרך אגב ואין זו מהות העסק. פלנסיה, כחברה בהתאחדות המלאכה והתעשייה, החליטה לצאת למאבק נגד התופעה נטולת החמלה ובעיקר המיותרת שמכוונת בין השאר נגד עסקים קטנים שממילא מתקשים לעמוד בנטל המיסוי, אגרת השילוט, הניקיון ושאר היטלים.



פלנסיה קוראת לכל בעלי העסקים שארגוני זכויות היוצרים פנו אליהם בדרישה לגביית תשלום, להגיע להתאחדות המלאכה והתעשייה ולהצטרף למאבק בתופעה שגורמת לקריסת העסקים הקטנים בגין תשלומים אלה ולהיות מודעים לזכויות שלהם. בפנייתה אל בעלי העסקים, כתבה אשת העסקים: "אל תפחדו לסרב להליך של בוררות. לא מדובר בעולם תחתון. כשהפדרציה וארגוני זכויות היוצרים גוררים אתכם לבוררות, גם זה עולה לכם כסף. כשמדובר בחוב מצטבר, גובה התשלום יכול להגיע גם ל־100 אלף שקל".



"אין ספק שמגיע ליוצרים תמלוגים"



התאחדות המלאכה והתעשייה פועלת בימים אלה לקידום הצעת חוק שמטרתה לפטור את בעלי העסקים הקטנים מתשלום לתאגידי זכויות יוצרים עבור מוזיקה שמתנגנת אצלם בעסק. עיקר ההצעה היא שחוק זכויות יוצרים לא יחול על עסק קטן המשמיע יצירה במסגרת פעילותו השוטפת ואשר עיקר פעילותו אינה השמעת מוזיקה, ובלבד שההשמעה מתבצעת בנוכחות של עד 12 אנשים.



"אין ספק כי מגיע ליוצרים לקבל תמלוגים על יצירות שעמלו עבורן ועבור הפקתן, אך עם זאת בעלי העסקים הקטנים, שגם כך מתמודדים יום־יום עם קשיים כלכליים ועול רגולציה קשה מנשוא, מוצאים את עצמם במציאות אבסורדית שבה הם נדרשים לשלם אלפי שקלים לתאגידי זכויות היוצרים השונים", אומר יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה. "אנו דורשים להפסיק מיד את העושק מבעלי העסקים, שבסך הכל רוצים לשמוע מוזיקה כדי להנעים את זמנם בעבודה. "מספרה, למשל, שמשמיעה מוזיקה להפגת הזמן של עובדיה ולקוחותיה, שונה מטעמים ברורים מדינו של בית עסק אשר משתמש במוזיקה כרכיב עיקרי לפרנסתו, כגון מועדון ריקודים".