מחקר חדש של מכון אדוה מצא שאדם ממוצא אשכנזי שהוא דור שני בארץ מרוויח כ-1000 שקל בחודש יותר ממזרחי באותו הדור, אך אלו שנמצאים בתחתית הטבלה הם יוצאי אתיופיה והערבים. על אלו פירטה הבוקר (רביעי) ב-103FM עורכת הדין נגה דגן בוזגלו, שחוקרת את התחום במכון: "המחקר התמקד בעולי ברית המועצות. כדי לבחון את מצבם, ביצענו את ההשוואות בין הקבוצות השונות בישראל".



לדבריה, "המחקר הצביע על כך שהאוכלוסייה שעלתה מברית המועצות היא אוכלוסיה שהגיעה לארץ כשהיא משכילה ובעלת חינוך סובייטי שאנו קצרנו ממנו את הפירות. למרות ההשכלה של העולים, היה להם קשה להשתלב בשוק העבודה ורק בעשור האחרון רואים את השיפור. יותר יוצאי ברית המועצות עובדים כיום במשלחי יד אקדמיים, מנהלים וכד' בכל רחבי הארץ. למרות השתלבות הם עדיין מקבלים שכר נמוך יחסית וגם אחרי 25 שנה של גל העלייה הגדול לא ניתן לתרגם באופן מלא את ההשכלה שלהם לשוק העבודה. הבעיה הכי גדולה היא בקרב בני 65  פלוס שנותרו חסרי פנסיה".



על הפערים בחברה הישראלית אחרי 70 שנה על בסיס מוצא, לאום ומגדר סיפרה בוזגלו: "אנחנו עדיין חברה לא שוויונית ויש מתאם בין משלח היד, ההכנסה וההשכלה לבין מוצא. שתי הקבוצות שהכי סובלות מהקושי להתקדם הן יוצאי אתיופיה והערבים. קיימת התקדמות כלשהי אך היא מאוד איטית, וכזו שלא מצליחה לצמצם את הפערים.

מנגד, ניתן לראות צמצום פערים מסוים בין המזרחים לאשכנזים אך הפער עדיין קיים. על פי הנתונים, המעמד החברתי מועבר בירושה. ההכנסה של הדור הראשון של המזרחים בישראל נותרה נמוכה ולכן הדור השני של המזרחים זכה לפחות הון מהאשכנזים באותו דור. בדור השלישי אנחנו כבר פחות רואים את ההבדלים, אך זה גם נובע מההחלטה של הלמ"ס להפסיק עם הפילוח בנושא".
עריכה: איתמר זיגלמן