זכיינית הדיוטי פרי סקאל פנתה השבוע לרש"ת (רשות שדות התעופה) בדרישה למנוע מג'יימס ריצ'רדסון, זכיינית נוספת של הדיוטי פרי, להשתתף במכרז למכירת ממתקים שהרשות מוציאה לפועל - כך נודע אתמול ל"מעריב־השבוע". את הדרישה הגיש עוה"ד יעקב בורובסקי.  
 
המכרז, שאמור היה להיסגר בסוף השבוע שעבר, נדחה לשבוע הבא. ג'יימס ריצ'רדסון, יצוין, כבר מוכרת דברי מתיקה בחנות הדיוטי פרי הגדולה בנתב"ג. סקאל מוכרת דברי מתיקה בכמה דוכנים הנמצאים באולם הנוסעים היוצאים, ובדוכן אחד באולם הנוסעים הנכנסים. לטענת סקאל, הם אלו שזכו במכרז לפני שבע שנים תמורת דמי זיכיון של 8.5 מיליון דולר. עוד הם טוענים כי במסגרת המכרז הנוכחי, ג'יימס ריצ'רדסון יציעו מחירים לא ריאליים, "רק כדי לזכות ולחסל את המתחרים". לטענתם, רשות שדות התעופה נותנת את ידה לכך ובכך למעשה, מאוששת בפועל את דברי הביקורת של מבקר המדינה בסוגיה זו, כפי שניתנו בסוף השנה שעברה, ולפיהם השיקול העיקרי של רש"ת הוא "הגדלת רווחיה, גם אם הדבר בא על חשבון ציבור הנוסעים".
 
עוד יצויין כי המכרז הנוכחי מעורר עניין רב גם ברמה הפרלמנטרית. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנה בשאילתה למנכ"לית משרד התחבורה וכתב: "בימים הקרובים יסתיים מכרז להפעלת חנויות פטורות ממס בטרמינל 3. הועלתה האפשרות שג'יימס ריצ'רדסון תזכה באמצעות הגשת הצעות במחירי הפסד, ובכך תהפוך למונופול". לוי הוסיף: "בטרמינל המרכזי צפויים לעבור השנה מיליוני תיירים ואזרחים. המכרז מעניק, לכאורה, לחברה אחת את הסיכוי להפוך למונופול ולייקר את המחירים". ח"כ לוי צירף את דבריו של מבקר המדינה יוסף שפירא, שכאמור ביקר בחריפות את הרשות.
 

עוד ציין לוי כי רשות שדות התעופה מקצה את שטחי המסחר לצורך מקסום הכנסותיה ולכן, "עליה לפעול בהגינות עסקית ולהעמיד את טובת הנוסעים במקום גבוה בסדר העדיפויות". עוד יצויין כי באי הכוח של סקאל ניסו לערב בנושא את הממונה על ההגבלים ואת מבקר המדינה, אך אלו בחרו שלא להתערב. ברשות ההגבלים טוענים: "רשות שדות התעופה אינה נמצאת בתחומי סמכותה".

מבדיקת "מעריב־השבוע" עולה כי ברשות שדות התעופה מודעים לביקורת בנושא, ועל פי ההערכות בסופו של דבר צפויים להיות כמה זוכים במכרז הנוכחי, וגם שיטת התמחור תשונה והאינטרסים של ציבור הנוסעים יועדפו.

ברשות שדות התעופה מדגישים כי המכרז עדיין לא נסגר, וכי כבר היום או מחר יפורטו כל השיקולים בבחירת הזוכה. הם סירבו להתייחס לגופן של הטענות הפרטיות, ותחת זאת בחרו למסור את התגובה הבאה: "רשות שדות התעופה פועלת בשנתיים וחצי האחרונות להגדלת מספר הזכיינים במטרה להוזיל את העלויות לצרכנים. בעקבות כך נכנסו לדיוטי פרי מספר חסר תקדים של זכייני הסעדה המתמודדים על המחיר הנמוך לצרכן. גם בנושא הממתקים פועלת הרשות בראיית טובת הצרכן והרחבת התחרות".

בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" סירבו בקבוצת סקאל להתייחס לדברים, אולם הסכימו לאשר כי אכן הם פנו לגורמים המוסמכים בנוגע למכרז הממתקים.