ההבטחות שהפרדת חברות כרטיסי האשראי והגברת התחרות במערכת הבנקאית יסייעו להפחתת העמלות והריביות הוכחו כמופרכות. לא רק שהמחירים אינם יורדים, אלא הם מזנקים בעשרות אחוזים, ואת המחיר משלם הצרכן - שכל הזמן מוכרים לו את "סיפורי הרפורמות". וזו רק תחילת הדרך. סביר שגופים שיקנו מהבנקים את חברות כרטיסי האשראי (ישראכרט או לאומי קארד) לא יסתפקו בכך. הם צפויים להעלות עמלות נוספות וגם את הריבית על השימוש במסגרות האשראי. ייתכן שמהלך זה ייצא לפועל עוד לפני שמכירת החברות תושלם, אבל הסנונית הראשונה כבר יצאה לדרך.



מחזיקי כרטיסי האשראי של בנק לאומי שבניהול רקפת רוסק עמינח וחברת הבת לאומי קארד שבניהול רון פינארו, קיבלו השבוע הודעות על כוונת הבנק להקפיץ החל מ־1 באוגוסט את דמי השימוש בכרטיס בשיעור של עשרות אחוזים. ההתייקרות לא הוסברה לצרכנים, אבל מבדיקת "מעריב־השבוע" מתברר שמדובר בין השאר בייקור העלויות, בפגיעה ברווחיות בגלל הפחתת העמלות הצולבות ובעובדה שגם אחר מהלך זה, לאומי עדיין זול לעומת המתחרים. מתברר, אם כן, שאין ארוחות חינם.



בעקבות כך, יעלו דמי השימוש בכרטיס אשראי לשימוש מקומי בלבד מ־13.9 שקלים ל־14 שקלים לחודש. ואולם דמי השימוש בכרטיסים הבינלאומיים, הפופולריים יותר, יזנקו ב־22% ל־17 שקלים לחודש. דמי השימוש בכרטיסי זהב יזנקו ב־29.5% ויסתכמו ב־18 שקלים לחודש. השיא הוא בדמי השימוש בכרטיסי זהב עסקי, שיזנקו בשיעור מדהים של 44% ויסתכמו ב־20 שקלים לפעולה.



למרבה הפלא, גם אחרי התייקרויות אלה בנק לאומי, ובמידה מסוימת גם בנק הפועלים, זולים יחסית. בנק לאומי גם פוטר לחלוטין מתשלום דמי כרטיס אם הלקוח עומד בהיקף שימוש סביר יחסית (3,000 שקל לחודש) בכרטיס מקומי. דווקא הבנקים הבינוניים, שאמורים לעורר את התחרות, מתבררים כיקרים ביותר. כך למשל דיסקונט גובה כבר שנים ארוכות דמי שימוש חורגים של 19.8 שקלים על כל סוגי הכרטיסים, כולל כרטיסי האשראי המקומיים.



מזרחי טפחות נמצא במקום טוב באמצע, ואילו הבנק הבינלאומי גובה דמי שימוש של לא פחות מ־24 שקלים לחודש עבור שימוש בכרטיסי אשראי בינלאומיים. דמי שימוש אלה הינם הגבוהים ביותר במערכת הבנקאית. ולמרות כל אלה, סביר שהבנקים האחרים ינצלו את ההתייקרות בלאומי ויקפיצו גם הם את דמי השימוש בכרטיסים.


מבנק לאומי נמסר בתגובה: "גם לאחר ההעלאה, התעריפים של לאומי הם הזולים והתחרותיים במערכת הבנקאית. עד כה, בכל סוגי הכרטיסים, דמי השימוש עמדו על סכום קבוע לחודש. לאחר השינוי יונהגו דמי שימוש דיפרנציאליים. בשימוש מעל סכום מסוים יהיה החזר חלקי או מלא לדמי הכרטיס. כמו כן, הוחלט שלא תיגבה עמלת דמי כרטיס דביט מלקוחות שיש ברשותם כרטיס אשראי נוסף, זאת אף שהבנקים רשאים לגבות עמלת דביט של 8 שקלים לחודש לאחר שלוש שנים".