עסוקים במונדיאל? נסערים מחקירות ראש הממשלה? אולי מוטרדים מעתידה המחודש של אביבית בבית "האח הגדול"? תתפלאו, אבל יש ישראלים שעניין אחר לחלוטין הסעיר אותם השבוע. מדובר בידיעה על העסקה שנרקמה בין מיקרוסופט לבין ענקית חללי העבודה השיתופיים WEWORK. על פי הפרסומים, הצדדים סיכמו על השכרת מתחם דובנוב המיתולוגי של החברה בתל אביב בשלמתו למיקרוספט, ועמה גם על פינוי שאר השוכרים במתחם באופן מפתיע.
גורם המעורה במגעים בין WEWORK לדיירים המפונים מהמתחם העריך השבוע שהחברה תנסה ככל יכולתה לפצות את הדיירים כדי לשמור על שמה הטוב. עם זאת, אחד מסוכני השיווק ברשת מתחרה, סיפר השבוע ל"מעריב עסקים" כי חלק מהלקוחות כועסים על WEWORK בשל המהלך ולכן הגיעו כבר השבוע לחפש אופציות להשכרת משרדים חלופיים במרכזים סמוכים לדובנוב. 
"זה לא קל ולא נעים לעזוב משרד, ועוד לא משום שאתה לא יכול לעמוד בחוזה או שהסטארט־אפ שלך נסגר, אלא מכיוון שבא לקוח גדול יותר שגורם לך להתפנות", אמר אחד מהם. "לוקח זמן להתרגל למשרד ולהתחבר אליו, להכיר את מקומות החניה הנסתרים ואת המקומות לאכול בהם. כעת נכפה על חלק מהחברים להיכנס לתהליך הזה מחדש, וזה קושי רציני".

WEWORK עצמה שידרה השבוע עסקים כרגיל. מנהלת קשרי הציבור של הרשת בישראל אמרה בהתייחסותה לשאלותינו בנושא כי WEWORK מייחסת חשיבות עליונה לחווייתם של החברים. "התברכנו להיות במעמד שבו ישנה דרישה גבוהה למוצרים ולשירותים שלנו, וככל ש־WEWORK גדלה, אנו יוצרים יותר ויותר מקום לכולם. יש לנו את הזכות לעבוד עם חברות מכל הגדלים ולעבוד עמן בשותפות קרובה כדי ליצור יחד חללי עבודה העונים לצרכים האינדיבידואליים שלהן. אנו ממשיכים לעבוד עם חברינו כדי להבטיח שכל דרישותיהם לגבי חללי העבודה שלהם עומדים בציפיות".


משרדי WEWORK בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני


 
לשאלה אם מי ששוכר משרד באחד ממרכזי WEWORK בישראל צריך להביא בחשבון אירוע כדוגמת דובנוב, השיבה נציגת החברה: "לחלוטין לא. זה אירוע חריג שלא ישוב".
קהילת ה"ממברים" (חברים) של ישראל מונה כבר אלפים רבים, רובם (אך לא כולם) מתחום ההייטק, שנענו לקריאות של מותגי חללי העבודה המשותפים בישראל - ריג'ס מבריטניה, WEWORK בהובלת אדם נוימן, LABS בבעלות טדי שגיא, BE־ALL של נס שובל, אייכה, מיינדספייס ורשתות רבות נוספות. החברות הללו מציעות לנו לזנוח את העולם הישן של השכרת משרדים פורמליים ואת כאב הראש הכרוך באיתור המשרד, תשלום שכירות, ארנונה, דמי ניהול, טלפון, חשמל, מים, ניקיון ושתייה קלה. במקום זאת, אומרים בחברות האלו לשוכרים, קחו משרדים עם עמדות עבודה לפי הצרכים שלכם, ותיהנו משטחים משותפים מפנקים כמו בחברות ההייטק הגדולות. חשבונית אחת מרכזת את עלות המשרד - בלי הוצאות נוספות וללא הפתעות.
כל מי שהתנסה אי פעם בשכירת משרד ממוצע יידע להעריך את הנוחות הרבה הגלומה ביכולת לדלג על התהליכים המייגעים היישר אל שולחן העבודה וחדר הישיבות, בלי לעבור מסע ייסורים בדרך. מול תג המחיר הגבוה יחסית למ"ר, קורצים לשוכרים ברזי הבירה בלאונג' וגמישות גדולה בתקופת השכרת המשרדים, עם אפשרות ליציאה מהחוזה בתוך כחודשיים. מצד אחד, הגמישות הזו מאפשרת לעסקים בתחילת דרכם לא לפחד מהתרחבות; אבל מצד שני, כפי שראינו במקרה של מתחם דובנוב, שיקולים עסקיים משתנים יכולים להביא לשינויים בתמחור או במיקומי המשרדים המוצעים להשכרה חדשות לבקרים, בניגוד ליציבות במחיר לטווח ארוך שמאפשרת השכרת משרד בשיטה המסורתית. 

לא הפעם הראשונה
 
אירוע קטן בהיקפו, אך מזכיר במהותו את האתגרים העומדים בפני שוכרי משרדים שיתופיים, התרחש באחרונה במתחם חללי העבודה השיתופיים BE־ALL, שמציעה להשכרה חדרי משרד בגדלים שונים, לצד עמדות דסק פרטיות בקומה שקטה ועמדות עבודה בשיטת הכיסא החם.
במתחם של החברה ברחוב יגאל אלון בתל אביב, עמדות הדסק הפרטיות, שמושכרות במחיר של כ־1,300 שקל לשולחן, נמצאות בכל אחת מן הקומות באזור ייעודי. אולם בחברה קיבלו הצעה להשכיר את מתחם הדסקים הפרטיים כחטיבה אחת לחברה גדולה והודיעו ליושבים בעמדות הללו שעליהם לעבור לקומה אחרת.
"האמת היא שאנחנו מבינים את העניין, אבל ציפינו שיבואו לקראתנו ולא ינחיתו את זה בצורה כזו", אומר אחד מהלקוחות שנדרשו לעשות רילוקיישן. "אנשים התרגלו לשבת בשולחן ספציפי ונאלצו בעל כורחם לעבור למיקומים טובים פחות מבחינתם בקומות אחרות. הייתה הרגשה קצת מרירה, שברגע שבא לקוח קצת יותר גדול - לא סופרים את הקטנים יותר". 
אז לאן פניהם של חללי העבודה השיתופיים? במקרה של WEWORK, מעניין היה השבוע לקרוא את מה שנכתב בדצמבר 2014 עם השקת הפעילות הישראלית של החברה על ידי אשת האופנה בטי רוקאווי. בפוסט שהעלתה בפרופיל הפייסבוק שלה ציינה רוקאווי: "אדם נוימן (אחיה של עדי נוימן) פתח בשותפות עם ג'ו נקש את WEWORK, מקום שמשכיר שולחנות לאנשי הייטק ב־900 שקל לחודש. זו החממה העתידית של דור ההייטק וציונות לשמה! גאה בכם!". 
ומה חושבים המתחרים? רון יריב, שהוביל בשלוש השנים האחרונות את המותגים ריג'ס וספייסס, שגדלו מחמישה ל־19 מרכזים בישראל תוך שלוש שנים, אמר השבוע בשיחה עם "מעריב־עסקים": "כמו בתחום המלונאות והתעופה, רוב הדברים מתרחשים כמוסכם בלי תקלות וברמת שירות גבוהה, אבל פה ושם יש דברים לא צפויים".
יריב, שכיהן בעברו כמנכ"ל של מלונות אפריקה ישראל וכמנכ"ל המכירות בקבוצת הילטון, נוטה לדמות את הסיטואציה למצב של אובר בוקינג בטיסה. "פה נמדדת היכולת של חברה לנהל בצורה נכונה את המוניטין, להוביל שיח משתף ומכבד מול הדיירים ולהוציא אותם מרוצים", הוא אומר. "אני למשל הייתי בהחלט שוקל מתן הטבות מאוד רציניות במקרה שכזה, כדי להוציא את כולם בחיוך".
בשורה התחתונה, נראה שעולם המשרדים השיתופיים, שהתפתח במהירות מדהימה בישראל, מגדיר עכשיו, תוך כדי תנועה, את מערכת היחסים בין השוכרים למשכירים ואת תיאום הציפיות בין הצדדים. אם מה שקרה בדובנוב יישאר בגדר תקרית חד־פעמית, נראה ש־WEWORK ומתחרותיה ימשיכו להיות הדבר החם והעדכני בעולם הנדל"ן. בסופו של דבר, כשברז הבירה במשרד פתוח בלי הגבלה, אפשר למצוא את הכוחות להתגבר פה ושם על קצף מריר.