לקראת סוף השנה צפוי להיחנך בקריית גת המפעל החדש לייצור במבה של ענקית המזון אסם, שנבנה על שטח של 18 אלף מ"ר. המפעל מוקם בצמוד לשני מפעלים אחרים של החברה בקריית גת - מפעל צבר לייצור סלטים ומפעל בונז'ור לדברי מאפה. במקביל, ייסגר מפעל הבמבה הוותיק באזור התעשייה בחולון, הפועל זה 54 שנה. בכך תשלים אסם מהלך ענק, שאותו הובילה בשני העשורים האחרונים - העברת כל מפעלי החברה ממרכז הארץ לפריפריה.



גם איציק צאיג, 62, יהיה נוכח בטקס חנוכת המפעל החדש, רק שהפעם הוא לא יחבוש על ראשו את כובע מנכ"ל אסם, כפי שעשה בשבע השנים האחרונות. בחודש ספטמבר הקרוב יסיים צאיג את תפקידו בראשות החברה. "אני רואה בהקמת מפעל הבמבה בקריית גת, בהשקעה של 200 מיליון שקל, את אחת ההחלטות העסקיות והפיננסיות הכי חשובות ומשמעותיות שלי כמנכ"ל אסם. המפעל הוותיק בחולון כבר אינו מותאם להגדלת קצב הייצור של הבמבה, במיוחד לאור הגידול בביקוש לחטיף בקרב רשתות ענק בארצות הברית כמו קוסקו וטריידר ג'ו, והיה צורך בקפיצת מדרגה. מעבר לזה, כשהמפעל בחולון הוקם, המתחם היה אזור תעשייה. כיום הוא הפך למרכז עירוני ומסחרי צפוף, שפחות מתאים לתעשייה".



וזו החלטה מורכבת.


"מאוד. זה כמו שאתה חי בדירה קטנה ומתלבט אם לעבור לדירה גדולה ומרווחת יותר. אתה יודע שהגיע הזמן לקבל את ההחלטה המתבקשת הזו, אבל בשורה התחתונה היא חייבת להתבסס על נתונים, על מספרים ועל ראייה קדימה. צריך לבדוק כל הזמן איך אפשר להצדיק את ההחלטה הזו מהבחינה הפיננסית, כי בסוף אנחנו עסק שצריך להתפתח ולהתקדם".



אילו אלטרנטיבות עמדו בפניכם?


"עמדו בפנינו מספר אופציות, שאחת מהן הייתה להקים את המפעל ליד המרכז הלוגיסטי שלנו באזור התעשייה חבל מודיעין, ליד שהם. אם אכן היינו מקימים את המפעל ליד המרכז הלוגיסטי, היינו חוסכים באופן משמעותי בעלויות ההובלה. השקענו הרבה מחשבה לבחירה באלטרנטיבה הנכונה".


ובכל זאת בחרתם בקריית גת.



"בסוף אמרנו - נלך עם הלב ועם הציונות. לפריפריה. עם זאת, חשוב לציין כי להחלטה על המעבר לקריית גת יש כמה וכמה יתרונות משמעותיים משלה".



כמו?


"למשל, היא תאפשר לנו בעתיד לעשות סינרגיה בין שלושת מפעלי הייצור שלנו שם - צבר, בונז'ור ובמבה, ולחסוך בכך חלק מהוצאות התפעול. מעבר לזה, אנו נקים במתחם שלנו בקריית גת את מרכז המבקרים החדש שלנו, במקום זה שהיה במפעל בחולון. הכוונה שלנו היא להביא לשם בין 30 ל־40 אלף מבקרים בשנה. זה ישמח את ראש העירייה ואת תושבי העיר עצמם".



מה היית מייעץ למנכ"ל צעיר שבונה מפעל ייצור חדש? באילו נקודות חשובות הוא צריך להתמקד לדעתך?


"הקמת מפעל חדש היא לא רק צעד פיזי וכלכלי רציני, אלא גם טכנולוגי. אם החלטת להכפיל את כושר הייצור של מוצר מסוים, אתה צריך את הידע ואת המכשור הנכון לעשות זאת. אני מייחס חשיבות רבה לתוכנית העסקית של המהלך הזה, שתדע לנצל בצורה האופטימלית את כושר הייצור שהגדלת - וזה אתגר גדול. במקרה של הבמבה ישנה גם הדאגה לעובדים במפעל הוותיק שייסגר, שזו סוגיה שמאוד מעסיקה אותנו".



כלומר?


"במפעל החדש בכוונתנו להעסיק 150 עובדים, מתוכם 50 חדשים ו־100 מהמפעל בחולון. כלומר, גידול של 50% במספר העובדים".



מה התובנה המרכזית שלך בהחלטות שקיבלת כמנכ"ל החברה?


"התובנה המרכזית שלי מהקמת מפעל הבמבה היא שבהחלטות שכאלה צריך ללכת עם תחושת הבטן שלך, אבל להתבסס על תוכנית עבודה ברורה אשר מבוססת על נתונים מספריים עם ראייה לעשר שנים קדימה לפחות. לאחר קבלת ההחלטה צריך להפשיל שרוולים ולעבוד קשה על מנת להקים את המפעל, ובמקביל לדאוג שיהיה בו ניצול טוב של כושר הייצור כבר מהיום הראשון".



[email protected]