בנק לאומי השלים בסוף השבוע את מכירת השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד לקרן ההשקעות הזרה ורבורג פינקוס (Warburg Pincus) לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל. לאומי קארד נשלטת על ידי בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%). העסקה תושלם במהלך החודשים הקרובים, והיא כפופה למתן היתר של הפיקוח על הבנקים, שככל הנראה יינתן. 
לאומי סלל את הדרך עבור הקונה לאחר שהוציא לפועל מהלך לייקור של עשרות אחוזים בדמי השימוש בכרטיסי האשראי שייכנס לתוקף השבוע (ב־1 באוגוסט). עובדי לאומי קארד דורשים מצדם לקבל מענק מכירה. נראה כי הנהלת לאומי השלימה עם האפשרות הזאת והיא לא היוותה מכשול במהלך המשא ומתן בין הצדדים. 
העסקה נעשתה לפי שווי הגבוה ב־30% מהונה העצמי של לאומי קארד. עם השלמת העסקה ירשום בנק לאומי רווח לאחר מס של 234 מיליון שקל. לאומי גם יוכל ליהנות מתמורה נוספת של עד 273 מיליון שקל בהתממש תנאים שייכללו בהסכם הפעילות שייחתם בין הבנק ללאומי קארד. התמורה הנוספת תשולם אם לאומי קארד תציג תוצאות עודפות ביחס למודל העסקי שהוצג בפני הרוכש. סכום העסקה יותאם לאפשרות שבנק לאומי ימשוך מלאומי קארד דיבידנד במזומן בסכום הנאמד ב־600־700 מיליון שקל.

תמורת העסקה תשולם בשלושה תשלומים: הראשון במועד השלמת העסקה, השני בתום שנה ממועד ההשלמה והשלישי בתום שנתיים ממועד ההשלמה. ורבורג פינקוס תממן את העסקה ממקורותיה העצמיים וכן דרך אשראי שתקבל מגופים מוסדיים כמו קבוצת הראל. במסגרת העסקה הוענק ללאומי פרטנרס, מקבוצת הבנק, אופציה לרכישת עד 20% מלאומי קארד. מתן האופציה נועד לחזק את הקשרים העסקיים בין לאומי לקרן ההשקעות.
ורבורג פינקוס זכתה בחברה לאחר שהציעה סכום גבוה משמעותית מהמתחרות: קרן ההשקעות סטנרסברידג' וחברת פרטנר. מכירת לאומי קארד מתבצעת בהתאם להוראות החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל, שבמסגרתו הבנק נדרש למכור את החזקותיו בחברת הבת. לאחר בחינת כלל החלופות שעמדו על הפרק, בחרו הבנק וקבוצת עזריאלי בחלופה הטובה והאטרקטיבית ביותר מבין אלו שהוצגו בפניהם. בתהליך, שנוהל על פני חודשים, השתתפו 17 גורמים, מהארץ ומחו״ל, אשר התעניינו ברכישת החברה. 
קרן ההשקעות ורבורג פינקוס הוקמה בארה״ב בשנת 1966 והיא מעסיקה כיום מעל ל־500 עובדים בעשרה סניפים בעולם. היא מנוהלת על ידי צארלס קיי וג'וזף לנדי. כנשיאה מכהן שר האוצר לשעבר של ארה״ב, תימותי גייטנר. לקרן נכסים בהיקף 45 מיליארד דולר ותיק ההשקעות שלה כולל 165 חברות. 
בישראל ביצעה החברה בעבר מספר השקעות, ביניהן החזקה בנס טכנולוגיות, אליאנס ובחברת סיירן. העסקה הבאה העומדת על הפרק כעת היא מכירת ישראכרט על ידי בנק הפועלים. נראה כי העסקה תתבצע בסופו של דבר באמצעות הנפקה בבורסה.
דניאל זילברמן, מנהל הפעילות של הקרן באירופה, אמר: ״ענפי התשלומים, האשראי והמימון לעסקים קטנים ובינוניים בישראל מגלמים בתוכם הזדמנות ניכרת. אנו מצפים לעבוד בשיתוף מנכ״ל לאומי קארד, רון פאינרו, כדי לנצל הזדמנות זו״.
״אני שמחה על התוצאה המצוינת של תהליך אחראי ומקצועי שהובלנו לאורך החודשים האחרונים", הגיבה לעסקה מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח. "בשל החשיבות של לאומי קארד, חתרנו למציאת רוכש בעל מוניטין ועם ניסיון רב בתחומי הפיננסים והתשלומים".