נ', אם חד־הורית ליעל, שעולה לכיתה ג', מכירה מקרוב את החשש המלווה הורים מעוטי יכולת לפני שנת הלימודים. "כל הילדים מגיעים עם פריטים חדשים לבית הספר, גם אם אלה רק ילקוט סטנדרטי, טושים ובגדים יפים. יעלי שלי מגיעה עם אותו ילקוט כבר שנתיים, וכל שנה היא מספרת לי בעיניים כבויות על כל הדברים היפים שיש לילדים האחרים בכיתה. זה קורע אותי מבפנים", היא אומרת. "זה לא שיש איזה חוק שצריך לבוא כל שנה עם דברים חדשים, אבל חשוב לי שהיא לא תקנא באחרים, חשוב לי שהיא לא תרגיש פחות טובה מאחרים בדבר".



במרבית המשפחות בישראל עם ילדים בגיל בית ספר ההוצאה הממוצעת לקראת שנת הלימודים הקרובה היא 2,200 שקל, גידול של כ־16% בהשוואה לשנה שעברה. כך עולה מהסקר השנתי של עמותת חסדי נעמי לקראת קמפיין גיוס המונים של העמותה באתר "גיוסים לקהילה", שבמסגרתו מבקשת חסדי נעמי לאסוף 100 אלף שקל עבור חלוקת ילקוטים ואביזרי בית ספר לתלמידים ממשפחות מעוטות יכולת. ההוצאה הממוצעת באוגוסט בלבד על ילד בגיל יסודי עומדת על 1,050 שקל ולילדים העולים לכיתה א' על 1,250 שקל.



את הסקר ערכה חסדי נעמי באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS, שבדק מדגם מייצג של כ־400 הורים לתלמידים מכל רחבי הארץ. לא פחות משליש מההורים מתקשים לעמוד בהוצאה הכבדה. כ־40% מדווחים כי ינסו לצמצם השנה את הוצאות הקניות לבית הספר, מהם 10% ייאלצו לצמצם את ההוצאות לעומת השנה שעברה ב־40% ויותר. ועדיין, 15% מההורים ישלמו עד 400 שקל לילד בהצטיידות לקראת שנת הלימודים, 55% מהורים יוציאו בין 400 ל־1,000 שקל לכל ילד, 19% ישלמו בין 1,000 ל־2,000 שקל ו־11% מההורים ישלמו מעל 2,000 שקל לילד רק עד תחילת השנה.



חילונים מוציאים יותר כסף על ילדיהם לקראת שנת הלימודים, 1,150 שקל בממוצע לילד. דתיים מוציאים 1,090 שקל, חרדים מוציאים הרבה פחות בהשוואה לאחרים, רק 820 שקל לילד בממוצע.  



מנכ"ל חסדי נעמי משה כהן מדגיש: "בימינו ילד שהולך עם ילקוט ישן לבית הספר, לא משנה כמה הוא מוכשר, החוויה נצרבת לו בתודעה ובלב. הוא מביט בקנאה על חבריו ובעוד שיש מי שהדבר בהחלט יניע אותם וידרבן אותם להצליח, לרוב הדבר מכבה אותם. מדובר בילדים חכמים ומוכשרים לא פחות מחבריהם, כשעצם הידיעה שהם באים ממשפחות עניות יותר פשוט מרסקת להם את הביטחון ואת היכולת לממש את עצמם. בכך מפסידה מדינת ישראל את הילדים הללו, שיכולים היו להתפתח ולהצליח ובמקום זה נפלו לתודעת העוני מבלי שבאמת היו אמורים להגיע לשם". 



בחסדי נעמי מבקשים מהציבור להיכנס לאתר "גיוסים לקהילה", שם עלה קמפיין גיוס המונים לקראת שנת הלימודים, ולסייע לרכוש ילקוטים, מוצרי כתיבה, מחברות ועוד לילדים ממשפחות נזקקות.