חברות הביטוח נענו אתמול להמלצת שופטי בג"ץ ומשכו את העתירה נגד הליך בחירת קרנות "ברירת מחדל" עם דמי ניהול מוזלים לעמיתים, שיזמה הממונה על שוק ההון והביטוח הפורשת דורית סלינגר. דמי הניהול הם אחד המשפיעים המהותיים ביותר על גובה החיסכון לפנסיה. בדיון אתמול, קבעו השופטים שהליך בחירת הקרנות היה ראוי ושהרשות ביצעה את האיזון הנדרש בהתאם לסמכותה החוקית. נציגי האוצר דחו את טענות חברות הביטוח והסבירו שגם הליך הבחירה הנוכחי נעשה בהתאם לתוצאות פסק הדין שניתן בהליך הקודם.

"הרשות מיישמת את תפקידיה לדאוג לציבור החוסכים תוך קידום התחרותיות וצמצום הריכוזיות בתחום הפנסיה", הוסבר מטעם האוצר. נזכיר כי רשות שוק ההון פרסמה בין גופי החיסכון מכרז חדש שנועד לאפשר לעמיתי קרנות הפנסיה לנהל את הכסף בדמי ניהול נמוכים. המדובר בהמשך למכרזים שנוהלו לפני כשנתיים, שבהם זכו קרנות הלמן אלדובי ומיטב דש. חברות הביטוח דרשו לפסול את המכרז שבמסגרתו אמורים היו להיבחר ארבעה גופי ניהול חדשים. לטענתם, מדובר במכרז שנתפר למידותיהם של השחקנים הקטנים שיציעו דמי ניהול מינימליים.
בפועל השתתפו שחקנים חדשים וקטנים, כמו בית ההשקעות אלטשולר שחם, וחברת הביטוח הגדולה הפניקס. משיכת העתירה תתאפשר לרשות שוק ההון בהליכי המכרז, ובהקדם תפורסם זהות הקרנות הנבחרות. את שוק הפנסיה בישראל מובילה כיום מנורה מבטחים, עם נתח הנאמד ב־45% מהשוק, ואחריה קבוצת מגדל. התחרות בשוק הפנסיה עשתה את שלה, ומתחילת 2010 ירדו דמי הניהול במחצית והגיעו לרמה של 0.5% לשנה.

חברות הניהול הגדולות נאלצות לחתוך את דמי הניהול במאמץ להשאיר את הלקוחות, בין השאר מכיוון שקרנות ברירת המחדל שהחלו לפעול לפני שנתיים הציעו דמי ניהול אפסיים. למרות כניסתן לשוק, דמי הניהול בחמש קרנות הפנסיה השייכות לחברות הביטוח עדין גבוהים בעשרות אחוזים לעומת הממוצע ועמדו על 2.49% מההפקדות ו־0.24% מהצבירה. לפי נתוני האוצר 2.5 מיליון ישראלים שילמו את דמי הניהול המקסימליים.
דמי הניהול בקרן ברירת המחדל של מיטב דש היו 1.31% מההפקדות ו־0.01% מהצבירה. בהלמן־אלדובי היו דמי הניהול 1.49% מההפקדות ו־0.001% מהצבירה. "צרה" נוספת של גופי הניהול הפנסיוניים היא שממרץ 2019 יחויבו המעסיקים לבצע מכרזים על גובה דמי הניהול, ואם לא - העובדים יצורפו אוטומטית לקרנות ברירת המחדל.
איתי ברדה, מנכ"ל הלמן־אלדובי גמל ופנסיה מסר, בתגובה: "ההחלטה שמה קץ לחגיגה רבת השנים של חברות הביטוח. ניסיונן לעכב ולמנוע את צאתה של הרפורמה לדרך היה לא יותר מזעקתו של הקוזאק הנגזל". לדבריו, "במשך שנים חברות הביטוח חילקו ביניהן את שוק הפנסיה וניסו לעכב את מכרז הפנסיה כדי לגרום לציבור להמשיך לשלם להן את דמי הניהול המופקעים. בשנתיים האחרונות הן השתמשו בכל תרגיל אפשרי כדי למנוע מעבר של חוסכים לקרנות ברירת המחדל".