פרויקטים רבים בתחום האנרגיה והתשתיות יצאו לדרך בשנת 2019, והם היו אלה שסימנו את השנה שמסתיימת כאחת השנים מלאות התנופה בשוק התשתיות הישראלי. את העידן הנוכחי מגדירים המומחים "גל התשתיות השני", שמגיע אחרי גל מוצלח במיוחד בעשור הקודם של פרויקטים שהניחו יסודות לכבישים, רכבות, מחלפים, מכוני התפלה ועוד.

"הגל הנוכחי המדובר ממשיך בעצם את מה שהתחלנו לפני מספר שנים" אומר שגיא בן סימון, שותף מייסד בחברת הייעוץ הפיננסי בטא פייננס, "אם ניקח כדוגמה את מכוני ההתפלה, נגלה כי רק בשנה האחרונה הוקם מתקן ההתפלה בסורק בסדר גודל של שני מיליארד שקלים השקעה. בנוסף, בימים אלה מתבצעת מכירה ותיקון מתקן ההתפלה באשדוד, גם כן בהשקעה של מאות מיליוני שקלים והשקעה כוללת של מיליארד וחצי שקלים. לצד מתקני ההתפלה אפשר לציין את שדרוג המערך הלוגיסטי הצבאי בהשקעה של שלושה מיליארדי שקלים, וחמישה מיליארדי שקלים שהושקעו בהקמת בסיס המודיעין בצומת שוקת".

אחד הפרויקטים המרכזים בתחום התשתיות שאי אפשר להתעלם ממנו הוא כמובן פרויקט הרכבת הקלה, שאמנם הקמתה מעט ממררת באופן זמני את חייהם של התושבים החיים על הקווים העתידיים, אך התחזיות למה שיקרה עם הפעלת הקווים, חוזות הקלה משמעותית לכל משתמשי התחבורה באזור גוש דן. אם לא יהיו עיכובים מיוחדים, הרי שהקו האדום של נת"ע עומד לצאת לפועל אם ירצה בעוד פחות משנתיים, והוא מגיע בימים אלה לישורת האחרונה של עבודות התשתית. כמו כן, בשנה האחרונה יצאו לדרך גם המכרזים של הקו הירוק והסגול, בסדר גודל של 10־12 מיליארדי שקלים יחדיו. במקביל, רכבת ישראל מתכוננת להשלמת קו ירושלים-תל אביב, שבינתיים מגיע, משני הצדדים, רק עד נתב"ג ועוד פרויקטים נוספים.

"גם בתחום גדול נוסף הקשור לתשתיות, עולם האנרגיה, ישראל נמצאת במרחק נגיעה מהיעד שהציבה לעצמה בשנה החולפת בכל הנוגע לתחומי ייצור אנרגיה מתחדשת" אומר בן סימון. "תחנות כח רבות יצאו למכרזים השנה, ישנה תנופה מאד גדולה בענף והיד עוד נטויה".

כרגע מדינת ישראל עומדת בפני מה שיש שמגדירים כשינוי דרמטי במפת התשתיות שלה. בן סימון: "צפויים לנו בשנה שנתיים הקרובות עוד מתקני התפלה בגליל המערבי באזור מחנה שרגא, ולא מעט תחנות כח שיגיעו לכדי הפעלה מסחרית בשנה שנתיים הקרובות, אנחנו מדברים על אלפי מגה וואט". ואם בוואטים עסקינן, בן סימון מסביר כי הרפורמה במשק החשמל ממשיכה במלוא הכח ומהלכים שהחלו בשנה החולפת יגיעו לשיאים בשנה והשנתיים הקרובות. מכירת אלון תבור שיוצאת אוטוטו לפועל והמכרז למכירת רמת חובב המוגש ממש בימים אלה. "לאחר מכן מוכרים את רידינג ואחר כך את חגית ואשכול. כדי לסבר את האוזן, אנחנו מדברים על אלפי מגה וואטים וליתר דיוק 3,500 מגה וואטים שיעברו למגזר הפרטי, וזה המון".

אחרי תקופה בה השיתוף של המגזר הפרטי היה בווליום נמוך, החלה בשנת 2018 מגמה של שינוי שהמשיכה בשנה החולפת וכאמור תתעצם בשנה - שנתיים הבאות. "אם עד 2018 היו לנו 1,500 מגה וואט של אנרגיה מתחדשת, אנחנו מדברים על הכפלה של כל המערך הזה עד סוף 2020, כשהצפי הזהיר הוא שעד סוף העשור הבא נוכל להגיע ל- 7,000 - אם לא יותר - מגה וואט של אנרגיה מתחדשת. מדובר בהשקעה בהיקף משמעותי ושינוי של משק החשמל הישראלי ושל עולם התשתיות בארץ".

אחת המגמות הנוספות שילוו אותנו גם בשנת 2020 וכבר עולות לכותרות, הוא פרויקט הנתיבים המהירים בכביש החוף, שאמור לנווט אותנו לתחבורה שיתופית או ציבורית. מדובר בפרויקט שאמור לבנות שני מתחמי תחבורה ציבורית ענקיים אחד בראשון לציון והשני בשפיים שיצאו לפועל בחמש השנים הקרובות. עד כה נשמעו בעיקר מחאות נהגים של רכב פרטי, שזמן ההמתנה שלהם בפקק עלה, אך למי שמביע זלזול בתכנית אומר בן סימון: "תכניות רבות בתחום התחבורה יתגשמו רק במהלך העשור הקרוב. למרות הזמן שייקח עד שנראה פירות, מדובר בתכניות מאד חשובות לטווח הרחוק". כי בתשתיות, סבלנות היא שם המשחק.