זכויות גמלאי קרנות הפנסיה הוותיקות יקוצצו החל מהחודש הבא (אפריל) ב־1.274% - כ־150־200 שקל לגמלאי. הקיצוץ, שיופיע בתלושי הפנסיה שיחולקו במאי, מגיע בנוסף למכה הקשה שספגו החוסכים לטווח הארוך עקב ירידות השערים החדות בבורסה בימים האחרונים.

מנהלת קרנות הפנסיה בראשות יואב בן־אור החליטה לקצץ בגלל הגירעונות האקטואריים שנוצרו בשל אי־העלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים מ־62 ל־64. מי שיסבול מהקיצוץ הם מאות אלפי הגמלאים המבוטחים בקרנות, כמו מבטחים הוותיקה, מקפת הוותיקה, קג"מ ועוד.

מבדיקת "מעריב" עולה כי שר האוצר משה כחלון חזר בו מההבטחות, שלפיהן "במשמרת שלי קצבאות הפנסיה לא ייפגעו, ובטח שלא קצבאות הזקנה". מתברר ששר האוצר חזר בו מהבטחותיו.

תלוש משכורת גמלאי תעשייה אווירית (צילום: פרטי)
תלוש משכורת גמלאי תעשייה אווירית (צילום: פרטי)

ארגונים למען הגמלאים אינם מתכוונים לעבור לסדר היום וכבר נערכים למעבר. הארגון הארצי של גמלאי התעשייה האווירית מתכוון להחריף את המאבק ולמצות את זכויותיו. אלה הגישו באמצעות משרד עו"ד גדעון פישר תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, נגד בן־אור. בימים הקרובים הם יבקשו גם למצות את ההליכים עם משרד האוצר.

הפגיעה תורגש גם בקרב מבוטחי קרנות הפנסיה החדשות (שנפתחו החל מסוף 1995), אבל באופן שונה: זכויותיהם לפנסיה מחושבות לפי התשואה שמניב תיק ההשקעות שלהם בבורסה ולפי ההשקעות הלא סחירות. המכה הקשה שספגו החסכונות עקב המפולת בבורסה עלולה לקצץ את זכויותיהם בעיתוי זה בעשרות אחוזים.