בעלי החנויות שיפתחו מחרתיים את עסקיהם מרגישים שמחים, אבל גם חוששים. “התחושה טובה מאוד ומפחידה”, אמר מאיר כוכב, הבעלים של עסק לבגדי נשים ברחוב אילת בתל אביב ושל רשת חנויות ביגוד.

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: אבשלום ששוני

“אנחנו תקועים עם כל הסחורה של הקיץ וצריכים עכשיו להיכנס לחורף. גם לא יודעים מה יקרה בעוד כמה שבועות וחוששים מסגר נוסף. הקיץ הלך והסחורה הולכת לזבל. אני חושש שבעלי עסקים רבים בתחום הביגוד לא ישרדו, אלא אם יקרה נס”.

אילן שושן, הבעלים של חנות אופנת בגדי נשים ברחוב אילת, מוסיף: “נתקעתי עם מלאי גדול מאוד של ביגוד קיץ. אני שמח לחזור סוף־סוף, אבל חושש מעוד סגר. גם ככה מצב החנויות הוא קטסטרופה”.

נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים), עו”ד רועי כהן, טוען שפתיחתן המאוחרת של חנויות הרחוב עלולה לגרום לקריסת אלפי עסקים נוספים. זאת משום שרבים נתקעו עם מלאי וממשיכים לשלם הוצאות שוטפות. להערכתו, כ־25 אלף מתוך 80 אלף המועסקים בחנויות הרחוב לא יחזרו לעבודה בשבוע הבא.

פתיחת חנויות הרחוב מעוררת דרישה לפתוח גם את השווקים והרשתות הגדולות.

“השוק הפתוח סגור, בעוד הסופרים והחנויות הסגורות פתוחים. זו פגיעה חריפה בסוחרי השווקים, שחלקם כבר לא ישתקמו”, אמרה ח”כ מיכל שיר (הליכוד), שיחד עם ראשי הוועדים בשווקים פנתה לראש הממשלה ולמשרד הבריאות להעניק לרשויות המקומיות את הסמכות לפתיחה מבוקרת של העסקים. “הסוחרים מוכנים למלא כל תקנה, ובלבד שתינתן להם האפשרות לפרנס את משפחותיהם בכבוד”.

בינתיים, בהתאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, דורשים לאפשר את פתיחת החנויות הגדולות במרכזי הקניות הפתוחים, ומתריעים כי יפנו לבג”ץ. הם טוענים שמדובר בהחלטות אשר נקבעו משיקולים זרים.