מרב שפר היימן - הופעות בקפסולות בחצרות בניינים
"אני שחקנית ובעלת תואר ראשון בהוראת תיאטרון ובימוי. התחלתי עם הצגות ילדים לפני שמונה שנים תחת השם 'במבינה', ומאז הרחבתי את הפעילות - בין אם זה חוגי תאטרון, סטנד־אפ לפי הזמנה, הצגות קטנות וגדולות והרצאות. אנחנו עובדים מול חברות ועיריות. לי ולבן זוגי, השחקן יואב היימן, יש גם תיאטרון אימפרוביזציה ופלייבק, שלמרבה האירוניה השם שלו הוא 'קפסולה', וגם הצגה שנקראת 'פומי הטפיר שאיש לא מכיר' שזכינו איתה בפסטיבל חיפה ואנו מועמדים עליה לפרס התיאטרון. אנחנו הראשונים שנפגענו מהקורונה, כי מיד עצרו את כל הצגות סל התרבות. כשזה קרה, זה היה כמו קוביות של דומינו.התעוררנו בבוקר וקיבלנו מבול של ביטולים".

"בסגר הראשון חששנו, כי הוציאו את יואב לחל"ת מתיאטרון החאן בירושלים וכמעט כל הדברים שיצרנו כעצמאים נכנסו להקפאה. אני המשכתי בהרצאות שלי על צ'ארלי צ'פלין, על אנשים שהצליחו בניגוד לכל הסיכויים ועל עיצוב דמויות נשיות באנימציה, ועשיתי להן אדפטציה לזום. פרסמתי בהתחלה בפייסבוק, והתברר שיש לזה ביקוש נאה כי האנשים ישבו בבית משועממים וחיכו כנראה ליוזמות כאלה".

מרב שפר היימן (צילום: באדיבות המצולמת)
מרב שפר היימן (צילום: באדיבות המצולמת)


"בחודשים האחרונים העברנו גם את משחקי האימפרוביזציה ואת תיאטרון הפלייבק לפורמט זום, ובנוסף, אני עושה הופעות בקפסולות של 20 איש בחצרות בניינים ביוזמת עיריית תל אביב. הילדים והמבוגרים צמאים למפגש תרבותי, ואת המפגש הראשון סיימנו כולנו בעיניים רטובות. בקרוב יתחיל החורף, ואז אתה תלוי בחסדי מזג האוויר. מצד אחד, זה מאכזב שאין לנו צפי לחזרה לבמות והתחושה היא שזאת החלטה לא עניינית. מאידך, אני רוצה לציין את היחס המרגש של החברים מאגף התרבות בעיריית תל אביב. הם כל הזמן מבררים אם הכל בסדר ואם אנחנו זקוקים לתלושים לחג, שזה ברמה מרגשת".

הכותבת היא שחקנית, במאית ומורה לתיאטרון ולדרמה. 052־3772766, [email protected] 

שרון גבריאלוב - הצגת בכורה דרך הזום
"אני שחקנית ויוצרת עצמאית בתחום הצגות הילדים. בשנים האחרונות אני מריצה עם שותפה את המיזם 'מקומות שמורים', שבו אנו מנגישות ויוצרות תכנים עבור ילדים אוטיסטים וילדים עם מגבלות קוגניטיביות. חוץ מזה, יש לי ולבן זוגי, שגם הוא שחקן ויוצר עצמאי, הצגות ילדים שאנו מריצים בכל רחבי הארץ דרך סלי תרבות, עיריות ומוסדות. עד להגעת הקורונה היו לנו כ־200 הצגות שונות בשנה, בבוקר ואחר הצהריים, וברגע הכל צנח לאפס. אני זוכרת שהייתה אמורה להיות לנו הצגת בוקר בגן תל אביב ביום שישי, ואז הגננות הודיעו שהן לא פותחות את הגנים – והכל נפסק".

"כשהחל הסגר הראשון לקחתי נשימה ארוכה וישבתי בבית. חודשיים לפני כן התחלנו חזרות על הצגה חדשה שקוראים לה 'זוהר', וגם הן הוקפאו. בסוף ערכנו לה בחודש אוגוסט הצגת בכורה דרך הזום. גם את הפרויקט 'מקומות שמורים' אנחנו ממשיכות, ואף שאין הצגות - אנו בשת"פ עם פסטיבל בטורקיה, שאנו מנגישות עבורו את החומרים דרך מסכים. במקביל, התחלתי לעבוד בחברה פרטית כמנהלת תחום המדיה החברתית, כדי שלפחות תהיה לנו הכנסה כספית קבועה".

שרון גבריאלוב (צילום: באדיבות המצולמת)
שרון גבריאלוב (צילום: באדיבות המצולמת)


"בתחילת אוקטובר יזמתי ופתחתי בזום חוג קריאה שבועי שעוסק בסדרת ספרי 'הארי פוטר'. יש בו כרגע 13 ילדים, ואני פותחת כעת קבוצה נוספת לבני 6 ומעלה. בכל מפגש אני מקריאה להם פרק מהספר, כשאני מתבלת זאת באנקדוטות ובמשחק של הדמויות מהספר. היות שמאוד חשובה לי השפה, אני עוצרת על מטבעות לשון ומתרכזת בהם, כי עבורם זו הזדמנות נהדרת ללמוד משהו חדש. מה שמאכזב כרגע זה היחס של הציבור למצב התרבות בארץ, וזה כבר עניין של סדר עדיפויות וחינוך לתרבות".

הכותבת היא יוצרת תיאטרון ושחקנית. 054־7911309,  [email protected] 

דן קריסטל - סרטונים וקורסים בהדרכה אישית
"משבר הקורונה הביא לכך שבבת אחת האומנות קפאה מלכת. ככל שהזמן עובר, האומנים והיוצרים נאלצים להמציא את עצמם מחדש, כמו במקרים של מרב ושרון. עם זאת, מציאות הקורונה גם מובילה למוצרים מוצרים ולפתרונות מגוונים. אז מה כדאי ואפשר לעשות כדי לחזור לפעילות ולהתפרנס בכבוד מאומנות? יש כמה אפשרויות מעבר למה שציינו שתי היוצרות, כמו לדוגמה קורסים בתשלום. האנשים התרגלו לצרוך תוכן איכותי מקוון והם מוכנים לשלם עליו. לכן, הציעו קורסים עם הדרכה אישית בתשלום. אפשרות נוספת היא סרטוני הדרכה שאותם ניתן ליצור באמצעות כלים שונים, חלקם ממש לא מסובכים. כלומר, שתפו בסרטוני ההדרכה הפשוטים האלה מהידע שלכם וממה שאתם מלמדים בחוג. אפשרי בהחלט ליצור כמה טריילרים מעניינים, שיובילו לסרטוני ההדרכה בתשלום. ניתן להקים ערוץ ביוטיוב לצורך העניין, ואפשר גם להציג אותם אצלכם באתר. אך לפני הכל - פלחו את קהלי היעד והתאימו להם את התוכן שתיצרו עבורם".

דן קריסטל (צילום: באדיבות המצולם)
דן קריסטל (צילום: באדיבות המצולם)


הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

ברוריה זמיר - לייצר תזרים מזומנים חלופי
"התמודדות עם נגיף הקורונה הפכה את שנת 2020 למאתגרת מאוד לבעלי העסקים הקטנים. הראשונים שנפגעו הם העוסקים בתחומי התרבות, האומנות והבמה, ואצלם הפגיעה הייתה לרוב "מ־100 ל־0". מתוך המשבר אנו רואים כיצד גם עסקים אלה מצליחים למצוא דרכים יצירתיות להתאים את עצמם למצב החדש, להשתנות ולייצר תזרים מזומנים חלופי שמאפשר לצלוח את התקופה".

"שוב אנו רואים עצמאים ובעלי עסקים שמגיבים מהר למציאות המשתנה ומעיזים לצאת מהקופסה, מצליחים לשרוד את המשבר ואף לצמוח ממנו. לצד פעולות אלה חשוב לתת את הדעת לניהול תזרים המזומנים ולהתאים מענה מימוני לפערים התזרימיים שנוצרו - אם בהון עצמי ואם באמצעות פתרונות מימון מותאמים לתקופה: דחיית תשלומי הלוואות קיימות, הלוואות מהקרן בערבות מדינה ופתרונות נוספים שהבנקים יודעים לתת. בנק הפועלים מציע בימים אלה לעצמאים, לעסקים קטנים ולסטודנטים את חבילת הסיוע "חושבים קדימה", המעניקה פתרונות והטבות מיוחדות ללקוחות שהכנסתם נפגעה. החל מפגישות עם בנקאי, הטבה לקורס הסבה ב־jolt , דחיית תשלומים וכדומה. למידע נוסף חפשו בגוגל "חבילת חושבים קדימה".

ברוריה זמיר (צילום: באדיבות המצולמת)
ברוריה זמיר (צילום: באדיבות המצולמת)


הכותבת היא מנהלת סניף פנקס תל אביב, בנק הפועלים

"על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי".

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.