כשברקע מתקיים שיח ציבורי סביב פתיחת איי התיירות באילת וים המלח, מדווח היום (רביעי) שירות התעסוקה כי גם בחודש אוקטובר אילת ניצבת בראש טבלת היישובים מוכי האבטלה בישראל עם שיעור דורשי עבודה של 41.2%. למרות שהמשק חוזר הדרגתית לפעילות, בחודש אוקטובר אילת היא העיר היחידה בישראל שמספר תושביה גבוה מ-50,000 ששיעור דורשי העבודה בה עולה על 40%. העיר השנייה ברשימה נמצאת במרחק של 4.2% מתחת לאילת, ביתר עילית ששיעור דורשי העבודה שבה עומד על 37%. פרסום הנתונים מגיע על רקע האישור היום בוועדת החוקה של הכנסת של חוק "האיים הירוקים", שנועדה לסייע לאזורי תיירות להפיתח לאורחים.

ההישענות על התיירות הובילה לפגיעה המשמעותית יותר באילת בתקופה זו באופן ישיר (עובדי תעשיית התיירות) ובאופן עקיף (שירותים נלווים בעיר), ואכן 33.1% מכלל דורשי העבודה בעיר הם בעלי משלח יד בתחום המכירות והשירותים, נתון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי העומד על 25.3% למשלח יד זה.

הישענות זו של כלכלת העיר על ענף התיירות והשירותים הנלווים לה מוביל לפגיעה במשפחות רבות, כך בחודש אוקטובר בלא פחות מ 2,002 משפחות באילת שני בני הזוג רשומים כדורשי עבודה. מדובר בעלייה דרמטית של 26% ביחס לחודש ספטמבר ושל 85% ביחס לנתוני חודש אוגוסט, אז ב-1,081 משפחות אילתיות שני בני הזוג היו רשומים בשירות התעסוקה כדורשי עבודה. יודגש, כי 79.8% מכל דורשי העבודה באילת הם יוצאי חל"ת, נתון גבוה משמעותית מהממוצע הארצי העומד על 67.3%.

פרט לאילת, מרבית הישובים הנמצאים בצמרת הישובים בעלי שיעור דורשי הגבוה בישראל הינם ישובים חרדיים או ערביים. העיר נצרת נמצאת במקום השלישי עם 30.5%, מודיעין עילית עם 30.4% רביעית, אחריה בני ברק עם 29.5%, אום אל פחם עם 29.2%, ירושלים עם 26.5%, בית שמש עם 26.4%, רהט עם 24% ובת ים סוגרת את רשימת עשר הערים עם שיעור דורשי עבודה של 23.6%.