מנכ"ל איקאה שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על החלטת הרשת לדחות ביממה את פתיחת החנויות, ואמר: "חשבנו על זה מחדש. אנחנו רשת רצינית שפועלת על פי חוק, הודענו שאנחנו פותחים. לא פתחנו וחיכינו הודענו שאנחנו פותחים בהתבסס על כל חוות הדעת שקיבלנו והחוק כמובן".

הוא הוסיף ב-103FM: "קיבלנו את תגובת משרד הבריאות שלא מסכים לדעתנו ואח"כ התחילו להגיע כל מיני שמועות במדיה שאנחנו נפעל כנגד. אנחנו לא עושים מרד ולא פועלים כנגד".

אתה אומר שאתם רשת רצינית אבל אתה הולך לפתוח בניגוד לחוק.
"לא, אני חושב שאנחנו לא לגמרי מבינים מה כתוב בחוק. החוק מאפשר פתיחה, לא החוק שיצא עכשיו והתקנה לגבי חנויות הרחוב אלא בתחילת הסגר. התקנה הרשתה לעסקים חיוניים שהם מזון תרופות להיפתח וחנויות שעיקר עיסוקן הוא מכר מוצרים".

למה לא פתחתם לפני?
"אנחנו חברה ממוסדת, רצינית, בינלאומית. במתווה שאנחנו רוצים לפתוח זה חלקים מסוימים. אני צריך אישור מאיקאה העולמית כדי לפתוח ולא ממשרד הבריאות. צריך להבין - התקנות לא קובעות מה הם מוצרים חיוניים".

לפני שלושה שבועות הייתם יכולים לפתוח.
"זה להתארגן מחדש, לסדר את החנות מחדש, לתדרך מחדש. משנים חנות כזו, וסוגרים קומה, יש קומה שלמה שלא תעבוד. ביקשנו לקחת יום הפסקה, לדחות את הפתיחה מתוך רצון להידבר ולהסביר, תקשיבו זו עמדתנו אנחנו יכולים להצדיק ולהראות לכם שהיא חוקית לגמרי ומאוד דומה לפרשנות של משרד הבריאות מהו מוצר חיוני".

קורונה בישראל: לקוחות באיקאה (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
קורונה בישראל: לקוחות באיקאה (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

כזכור, איקאה הודיעה במהלך הלילה על דחיית פתיחת חנויות הרשת ביממה, זאת בעקבות התנגדות משרד הבריאות. זאת, לאחר שאתמול הכריזה כי תשוב לפעילות חלקית, ותפתח רק את המחלקות החיוניות לתחזוקת הבית, ותחזיר מאות עובדים מחל"ת. מהחברה נמסר כי "דחיית הפתיחה מגיעה מתוך רצון להסביר למשרד הבריאות בירושלים את צדקת החברה".

"אנחנו בטוחים שאנשי משרד הבריאות, שעושים לילות כימים לטובת בריאות הציבור, יכירו בכך שבעצם העובדה שאיקאה תפתח את המחלקות החיוניות ולא את כל החנות - הדבר ישרת את הציבור, זאת, בשל המרחבים הגדולים של החנות שיאפשרו לציבור לערוך קניות בבטחה", נמסר מהחברה, שציינה בהודעתה כי המדינה אישרה פתיחת חנויות ורשתות אחרות לתחזוקת הבית - בהן אייס, הום סנטר ורשתות הסטוק.

כזכור, גם בסגר הראשון במהלך חודש אפריל, "איקאה" קיבלה אישור מיוחד לפתוח את חנויותיה בכל רחבי הארץ, זאת בזמן שחנויות הרחוב נשארו סגורות.

ב"איקאה" הדגישו כי על אף שהרשת רשאית לפתוח באופן מלא את חנויותיה, שעיקר פעילותן מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, החליטה הנהלת החברה שאולמות התצוגה בקומה העליונה, המסעדות וממלכת הילדים יישארו סגורים.

עוד נמסר, כי ההחלטה התקבלה, לאחר קבלת האישורים הנדרשים מרשת "איקאה" העולמית, ובמקביל לקבלת חוות דעת משפטית הקובעת כי עיקר פעילות חנויות "איקאה" הינו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית. משרד הבריאות הודיע כי הרשת תיקנס אם תפתח את סניפיה, בשל אי עמידה בהנחיות. בתגובה נמסר מאיקאה: "נפתח למרות הודעת משרד הבריאות. אנו מבקשים להדגיש שרק רבע מהחנות תפתח. חוות הדעת המשפטיות של איקאה מאפשרות לה לפתוח את המחלקות החיוניות לתחזוקת הבית".

על פי ענקית הריהוט, המחלקות ייפתחו לאחר ביצוע ההתאמות הנדרשות לתקופה, ותוך עמידה בדרישות התו הסגול. מדובר במחלקות למכירת מוצרי חשמל למטבח, נורות, מזון, מטבחים, כלי עבודה, ברזים, כיורים, אינסטלציה, מזרנים, אביזרים חיוניים לאמבט, מוצרי כביסה וגיהוץ, אביזרי חשמל, אביזרי סלולר ועוד. 

בעקבות הפתיחה המחודשת "איקאה" תחזיר מאות עובדים מחופשה ללא תשלום אל מעגל העבודה. נזכיר, כי בעקבות משבר הקורונה חלק מהרשתות ניצלו את הפתיחה למכירת מוצרי לבוש וצעצועים, בשעה שלרשתות ביג ולחנויות הרחוב אסור היה למכור אותם.