אנחנו זוג צעיר שמצפה לילד בעוד כחודש. יש לנו 100 אלף שקלים ששוכבים בבנק, ואנחנו רוצים לנהל אותם נכון לקראת בואו של הרך הנולד. מהי הדרך הכי טובה לעשות את זה?
“הרווחה הכלכלית שאת מייחלת לה לא תגיע מהגדלת ההכנסות שלכם. הרי בכל פעם שתצליחו להגדיל את ההכנסות שלכם, תרצו באופן אוטומטי להגדיל גם את רמת החיים. זה טבעי. ברגע שהכסף שחסכתם יעשה עוד כסף, זו תהיה הישועה הכלכלית שלכם. אנחנו קוראים לזה משכורת שלישית, המורכבת מרווחים שאתם מייצרים לאורך השנים כתוצאה מכך שהכסף שלכם עובד איתכם. אם הכסף לא עובד בשבילכם, אתם דנים את עצמכם לחיי דלות. את יודעת למה משול כסף ששוכב בבנק? לגופה מתקררת. הפתרון הוא ללמוד את הנתונים, להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהחליט על הדרך הנכונה לנהל את הכסף שלכם. במקרה הזה יכול להיות שתיק השקעות מגוון וארוך טווח יתאים לכם”.

אני בן 25, בוגר תואר בניהול מערכות בריאות, וממשיך לתואר נוסף של אח מוסמך. אני הולך להיות שכיר וככל הנראה אגיע לסכומים לא גדולים. אני גר לבד, ואת הלימודים והדירה אני מממן לבד. יש לי חיסכון של 100 אלף שקלים. מה אני יכול לעשות כדי להגדיל את ההכנסה?
"כשאני מאזין לסיפור שלך אני נזכר בתקופה אחרת בחיי, שבה הייתי מאמן קבוצת שחייה. זה היה הלב שלי. הייתי קם בחמש בבוקר כדי להגיע לאימון בוקר. מעולם השעון לא העיר אותי, הייתי מתעורר מהתרגשות רבע שעה לפני השעון, כל כך אהבתי להגיע לבריכה, אבל שילמו לי משכורת מינימום. קיבלתי החלטה להמשיך הלאה ולאמן אנשי עסקים כי הבנתי שיותר משכר מינימום אני לא ארוויח. אתה יודע מראש שההכנסות שלך יהיו X, ומשם לא יבוא העושר. עושה רושם שלא תצליח להחזיק עבודה נוספת לאורך זמן כי התחום שבחרת הוא מאוד תובעני. לכן בכספים שלך אתה צריך לעשות פעולות עזות וחזקות. יש הזדמנויות לא רעות בנדל"ן. תמצא דירה בחצי מיליון שקלים, של 2־2.5 חדרים, מוזנחת. אם תשקיע בה 50 אלף שקלים, אתה יכול לעשות עליה 100 אלף שקלים רווח. אתה צריך לחשוב מחוץ לקופסה. כמו כן, בדוק אפשרות להשקיע את הכסף שצברת בקופת גמל להשקעה. יש לך את היכולת, הזמן וההשקעה, אז לך תעשה את זה. אם החלטת להקדיש את חייך למה שאתה אוהב, אתה צריך להשתמש במה שיש. אני לא הייתי פוחד כי החיים מוחאים כפיים לאמיצים. אני מאוד אוהב שאתה מכוון למשהו שהוא החלום שלך ומרגש אותך, ואני מקווה שאפגוש אותך רק בשמחות".

בתי בת ה־23 סובלת מקשיי הסתגלות לא פשוטים. היא ביקורתית מאוד ונמנעת מלעשות דברים מהפחד שתיכשל. היא לא התקבלה לעבודה שרצתה, ומאז יושבת בבית. הלכה לקורס פסיכומטרי, ולמרות שהצליחה בקורס עדיין השוותה את עצמה לאחרים וטענה שהיא לא מספיק טובה. ברגע האמת היא פשוט לא ניגשה למבחן. איך אוכל לעזור לה ולסייע לה לחזק את ביטחונה העצמי?
“פרפקציוניזם הוא תכונה שלרוב אפשר לעבוד איתה, כל עוד היא לא מייצרת פגיעה בחיי היומיום. אם היא נמנעת מעשייה, מתקשה להסתגל למצבים, וממש מקשה על עצמה בשם הפרפקציוניזם, כנראה שצריך להסתכל על המצב הזה בצורה אחרת. מעבר לפרפקציוניזם, שמאוד בולט כאן, עושה רושם שגם הדימוי העצמי שלה מאוד נמוך. היא צריכה לקבל אישורים חיצוניים מהסביבה בשביל להרגיש טוב עם עצמה, אבל אני יודע שהיא באמת תרגיש טוב רק ביום שהיא תיתן את האישורים האלה לעצמה. אני מציע שתפני אותה לקבלת עזרה. יכול להיות שתחשבו שהבעיה היא קלינית, ועל כן תיגשו לפסיכולוג קליני. יכול להיות שתגלו שזו דווקא בעיה התנהגותית, ובמקרה הזה היא תוכל למצוא מאמן אישי שילמד אותה מחדש איך להסתגל למצבים ולחזק את תחושת המסוגלות והערך שלה. היא חייבת עזרה מקצועית בשביל לקבל את הכלים המתאימים להתמודד עם המצב”.