דקל, מי אתה?
"אני בן 23 בזוגיות, מתגורר ביבנה ובשנתיים האחרונות בעלים של "פטאליטי הובלות", חברה מתקדמת להובלות, פירוק והרכבה. 

בשנה האחרונה התחלתי לסחור בבורסה. גדלתי לבית של שני הורים שכירים שמעולם לא עסקו ביזמות או במסחר בבורסה, מה שדווקא גרם לי לרצות לצעוד במסלול אחר והצית אצלי תשוקה להיכנס לתחום".

אתה בעלים של חברת הובלות, מאיפה הזמן והזיקה לשוק ההון?
"שמעתי על שוק ההון מכל מיני מקומות בעיקר מחברים ואפילו סבא של חברה. הרגשתי שזה מעניין אותי ובחרתי לקחת את זה צעד קדימה. אני עובד בעבודה סיזיפית והעיסוק בשוק ההון מפעיל מחשבה, ראייה אסטרטגית ובשבילי הוא גם מקום שמאזן את אורח החיים האינטנסיבי בהובלות. מעבר לכך אני מאמין שלא מספיק לעבוד בשביל הכסף והוא צריך לעבוד גם בשבילנו".

לראיון הזה אתה מתפנה רק ב-20:00 בערב, מתי אתה מספיק לסחור?
"כל ערב אני עובר על המניות שאני רוצה לסחור ביום למחרת ורוכש אותן באמצעות אפליקציה מיוחדת בטלפון תוך כדי היום עבודה כמוביל ובעלים של חברה בתחום. מעבר למינוף החסכונות שלי, שוק ההון מכניס לי עניין. 

כאשר עסקאות מצליחות אני מרגיש שאני מתחזק ברמה המנטלית וגם כשיש ימים פחות טובים בבורסה אני למדתי איך להגיב אליהם ברמה המנטלית".

איזה סוג מסחר אתה עושה?
"אני מתמקד בעיקר במסחר סווינג, שבו הממוצע למסחר עם מניה עומד על שבועות בודדים עד חודשים ולעיתים אפילו ימים עד שבועות. בגלל שאני מנהל עסק, המצריך עבודה פיזית בהובלות, שיטת המסחר הזאת לא מצריכה ממני הרבה שעות מסך ואני מצליח לשלב אותה עם העסק העצמאי שלי. במקביל לכך, נרשמתי גם ללימודי מסחר תוך יומי כי הוא מאוד מסקרן אותי". 

ספר על רגע של הצלחה בשוק ההון, מה הרגשת? 
"אני כרגע נמצא בהשקעה באחת המניות בתחום הטכנולוגיה, רכשתי מאה מניות ותוך יומיים הרווחתי 250 דולר. בנוסף הייתה מניה בתחום הבריאות ובזכות כלים של ניתוח טכני זיהיתי נקודת כניסה בעיתוי בו החברה פיתחה תרופה מסוימת, בחרתי להשקיע 50,000 ₪ במניה ותוך חודש הרווחתי 15,000 ₪, מדובר ברווח של כ- 27%. מעבר לכסף זה סיפוק אדיר".

כמה הרווחת או הפסדת בשנה האחרונה שנכנסת לסחור בבורסה?
אני יכול להגיד שאני מרוצה מאוד מהביצועים של התיק שלי כסוחר מתחיל והם עלו על כל הציפיות שלי אך כמו שלימדו אותי, חשוב לי להישאר עם רגליים על הקרקע כי שוק ההון זה ריצה למרחקים ארוכים.

ספר על העסקה הראשונה שלך, כמה השקעת כמה הרווחת ?
"העסקה הראשונה שלי הייתה במניית פייזר השקעתי 3000 ש"ח רק כדי להרגיש את השוק, והרווחתי על העסקה 500 ₪ בפעימה הראשונה". 

אתה מזכיר את הלימודים, ספר איך הייתה החוויה?
"לפני שנרשמתי למכללת פסגות ראיתי מלא קורסים באינטרנט אבל העדפתי להקדיש לעצמי חצי יום ללימודים פרונטליים, למכללת פסגות הגעתי מהמלצה של חבר ופשוט הצטרפתי אליו ללימודים. 

ללמוד עם חברים זה עוד משהו שמעצים את חוויית הלמידה. הגענו למכללה ושם הכל מסודר ומוקפד עד לפרטים הקטנים החל מצוות מרצים שהם גם סוחרים בעלי שם בתחום, כיתות חכמות ואווירה בכיתה שכולם באו סקרנים כדי ללמוד. מעבר לשיעורים הפרונטליים, המכללה פתחה עבורנו אזור אישי באתר, המאפשר גישה לכל חומרי הלימוד ואפשר לחזור על שיעורים במידה ורוצים לחדד הבנה. 

אחד המרצים שהשפיע עליי הוא אלון סימקוביץ', מעבר לכך שהוא סוחר בעצמו הוא העביר את השיעורים בצורה מרתקת, מה שמאוד עזר לי בתור אחד שמתמודד עם הפרעות קשב וריכוז".

דקל גבריאל (צילום: דקל גבריאל)
דקל גבריאל (צילום: דקל גבריאל)

ספר על רגע של פחד או חשש במסחר? 
"לפני שנרשמתי ללימודים במכללה ניסיתי לסחור באותו אופן מבלי שיהיו לי כלים, במהלך חופשה באילת בה עשיתי את הניסוי הפסדתי 300 דולר וכאן אני ממליץ לכולם לא לנסות את הבורסה אלא לסחור רק אחרי שרכשתם את הידע, תכננתם ולמדתם את התחום".

איך פעלת עם הבורסה בתחילתו של משבר הקורונה?
"נכנסתי לבורסה אחרי משבר הקורונה ולמדנו בקורס איך לזהות משברים ולהגיב אליהם על פי אסטרטגיות מסחר ושימוש בחדשות ובאקטואליה ככלי מסחר".

מה צריך סוחר בתחילת הדרך ובכלל?
"הוא חייב לרכוש ידע מאנשים מנוסים שבעצמם סוחרים, אחרת מדובר בחשיפה לסיכון גבוה וגם ללמוד איך לסחור ברמה המנטלית, שהיא לא פחות חשובה מידע טכני".

אילו פעולות אתה עושה כדי לשמור על הרווחים שלך?
"בקורס למדנו כיצד לנהל את הסיכונים, לתכנן אותם ובכלל לערוך עבודה יסודית לפני מסחר במניות. למדתי איך לזהות נקודות המכונות "תחנות" כניסה למניות ובמקביל להגדיר מראש נקודות יציאה בהן נגרוף רווחים בזמן ואם צריך גם למזער הפסדים. עד כמה שמדובר בשוק ההון כל מה שתלוי בי- מתוכנן לפרטים הקטנים".

מה אנשים לא יודעים על המסחר בשוק ההון?
"זה עולם ומלואו, צריך להיות עם היד על הדופק בכל עסקה וצריך להתחבר לאקטואליה לאהוב אקטואליה ולא רק בארץ- בעולם! שוק ההון מצריך זיקה להתרחשויות, שינויים ומידע, כמעט הכל משפיע על הכסף שלנו". 

מה המסר שלך למי שרוצה להיכנס לתחום?
"אני מציע להם להשקיע זמן בעבודת תכנון וסקירה טכנית ולהיכנס כשמרגישים בטוחים ולהכין את עצמם מנטלית שכמו כל דבר בחיים, יהיו קשיים בתחילת הדרך ולאורכה. חשוב לא להיבהל ולהמשיך להתמיד. 

רוצה ללמוד את תחום שוק ההון? לשיחה עם יועץ לימודים:

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון נייד *