מסיבת העיתונאים המגוחכת של בנק ישראל שהתקיימה אתמול, בעקבות ההחלטה על הותרת הריבית על כנה, שכנעה את מרבית הפעילים בשוק המט"ח שבנק ישראל, בניגוד להצהרותיו הלוחמניות, אינו נוקף אצבע לנוכח הפעילות הספקולטיבית שהפכה גלויה בשנה האחרונה. כתוצאה מכך המשיך השקל להתחזק מול סל המטבעות, וזאת לנוכח התגברות הפעילות הספקולטיבית שאנו רואים בכל חודש לקראת מועד פקיעת האופציות.



המסחר במט"ח איבד כל קשר למציאות. גם הנתונים שבנק ישראל מפרסם מאבדים כל קשר למציאות. אנחנו שומעים את בנק ישראל מבטיח חזרה ליעד האינפלציה, ואנחנו שומעים את אותה מנגינה כבר שנתיים, אלא שבפועל היעד הזה הוחטא שנה אחר שנה.



אנחנו שומעים את בנק ישראל בגיבוי קרן המטבע העולמית מדבר על האצת הצמיחה, ובפועל נתוני הלמ"ס, שפורסמו לפני שלושה ימים והוסתרו מעיני הציבור משום מה, מלמדים בבירור על האטה חריפה.



אין ספק כי לעוצמת השקל משקל מכריע בכל אלו. לא נותר לנו אלא לתהות עד מתי יסתתרו בנק ישראל והאוצר מאחורי מילים נבובות, במקום להתחיל לפעול


באגרסיביות.



עד מתי המשק ימשיך לשלם מחיר כה גבוה בשל אוזלת היד של הגורמים בירושלים, שבהחלטה אחת יכולים להחזיר את השפיות לשוק. יש סל פתרונות, אבל קודם כל צריכים בירושלים להחליט שיש בעיה ולא לעצום את העיניים ולהגיד שהכל בסדר, שהכל "כוחות השוק". לא ייתכן שכוחות השוק פעילים בעיקר בשעות הלילה, בסופי השבוע ומדי חודש סמוך לפקיעת האופציות.



תופעה זו מעידה בבירור על מניפולציה בוטה, אבל בבנק ישראל מעדיפים לעצום עיניים, כי להודות בקיומה של המניפולציה זה במילים אחרות – להודות בכישלון מדיניות ההתערבות שלהם בשנתיים האחרונות.



הכותב הוא מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים.