״חשוב להפיג את אי הבהירות שנוצרה בעקבות הפרסומים על תוכניות המיסוי החדשות בשוק הנדל׳׳ן כיוון שמשקיעים עלולים לשבת על הגדר כפי שהיה בתוכנית מע׳׳מ 0% של לפיד", כך אמר ל׳׳מעריב־השבוע׳׳ מנהל רשות המסים משה אשר.

על פי תוכניות המיסוי החדשות שסוכמו בין נתניהו לנחלה והודלפו (בשלב זה לא ניתנה לנך שום התייחסות רשמית), יוטל מס של 20% (מהשקל הראשון) על דירות שנרכשות לצורכי השקעה, ולא מס מדורג בשיעור של 5%־10% כפי שהיה עד היום. נוסף על כך, קיימת תוכנית שנועדה להכביד את נטל מס השבח על דירות להשקעה. מס השבח על דירות אלה הונהג לראשונה בסוף 2013, ועתה קיימת כוונה להעלות בהדרגה את מס השבח ל־25% ולהשוות אותו למס המקובל באפיקי השקעה אחרים.
בניגוד לפרסומים, בשלב זה אין כוונה לשנות את משטר המס הקיים על משכירי דירות בסכום של עד 5,000 שקל לחודש, אלא להשאיר את המצב ללא שינוי, וזאת מחשש שנטל המס ייפול על שוכרי הדירות. כאמור, בשלב זה לא נמסרו התייחסויות רשמיות לסוגיות מיסוי הנדל״ן.

לדברי אשר המודאג, ״בסוף השבוע הגיעו פניות רבות לפקידי מיסוי מקרקעין כדי לדעת אם באמת יוטל מס של 20% על דירות להשקעה ואם המיסוי יוחל באופן רטרואקטיבי. אם אכן אלה התוכניות, חשוב שהן יאושרו בהליך חקיקה מזורז. רצוי שלא להמתין לחוק ההסדרים שיאושר רק בסוף השנה, לקראת החודשים אוקטובר ונובמבר".

אשר. ממליץ על הליך חקיקה מזורז. צילום: פלאש 90 
 
כצפוי, הפעילים בשוק הנדל״ן מבקרים בחריפות את התוכנית: ״המס החדש יגרום להתנפלות של משקיעים על הדירות ולהעלאת מחירים, ובטווח הארוך יגרום לירידה בביקוש ובהתחלות הבנייה, ושוב תימנע הורדת מחירי הדירות״, אמר ל״מעריב־השבוע״ רוני כהן, מנכ״ל אלדר שיווק נדל״ן. כהן הוסיף: ״גם אם תוכנית כחלון תוריד את נתח המשקיעים מתחת ל־25%, לא משם תבוא הישועה. רוב
המשקיעים היום הם אנשים בגילים 55־60 שדואגים לפנסיה משום שהבינו כי המדינה לא תדאג להם, ולא כאלה שמחפשים סיבוב מהיר. הם קונים דירה ב־1.2־1.4 מיליון שקל כדי שתהיה להם השלמת הכנסה״.
עפרה חדד, סמנכ״לית חברת יורו ישראל, הגדירה את התוכנית ״גזל מהאזרחים״ והוסיפה: ״פעם שליט לוב מועמר קדאפי החליט שלמי שיש יותר מדירה אחת - הוא מחרים אותה ונותן למי שאין. זה מה שרוצה לעשות כחלון עם המס, רק שעוטפים את זה כ׳מדינה דמוקרטית בחסות החוק'״.
הקבלן אבי זיתוני, הבונה פרויקטים בשרון, ציין: ״בסוף השבוע חלה עלייה במספר המתעניינים ברכישת דירות להשקעה. אני מאמין שההחלטה לא תעבור, אולם החשש שמא קיימת אפשרות שהחלטה כזו תתקבל הריצה משקיעים למשרדי המכירות״.
מאידך, יו״ר מרכז הבנייה ערן רולס תומך בתוכנית של כחלון: ״מדובר לדעתי בבשורה משמחת לזוגות הצעירים המתמודדים עם המשקיעים על הדירות הקטנות והזולות. כשהמשקיעים יצאו מהשוק תהיה לזוגות הצעירים פחות תחרות, וזה ימנע את המשך עליית המחירים. הביקוש לדירות לא ירד ולכן הקבלנים לא ייפגעו. לצד העלאת המסים למשקיעים יש להפחית את המיסוי על רכישת דירה בקרב זוגות צעירים ולהוזיל את מחירי הקרקעות״.
חנן סגל, סמנכ״ל השיווק בדיזנגוף סחר, המקימה את פרויקט lagoon בנתניה, תקף את התוכנית ואמר: ״מדובר בספין נוסף שמטרתו להסיט את הדיון מהנושא המרכזי הדורש טיפול, והוא עלויות הדיור. אני לא רואה איך מיסוי כזה על דירות להשקעה יביא לפתרון הבעיה. טרם הושבעה ממשלה, וההצהרה רק תביא לאי ודאות בענף הנדל״ן ותוביל לעליות מחירים, כפי שהיה לאחר שתוכנית מע״מ 0% נגנזה״.
עו״ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה: ״מדובר בחוסר אחריות אמיתי. עוד לא תיקנו את הנזקים של הממשלה הקודמת, ועוד לפני שנכנס לתפקיד יוצא כחלון בכותרות שתוצאתן - חוסר ודאות והקפאה נוספת של השוק״.