רק אתמול (שלישי) פרסם שר האוצר משה כחלון את תכניתו להקפיא את שכר הדירה לשנתיים, והים מגיעה הביקורת. על פי התכנית, בעל דירה יוכל להעלות את שכר הדירה רק פעם בשנתיים וגם אז העלייה תהיה מותנת בעליית מדד המחירים לצרכן או מדד הדיור.



ראול סרוגו, יו"ר ארגון בוני הארץ והקבלנים בראשל"צ אומר כי הקפאת שכר הדירה היא צעד חריג ומהווה התערבות ממשלתית אגרסיבית ולא רצויה בשוק. "השר כחלון מעריך שבשל כשל השוק ייתכן שההקפאה והפיקוח על שכר הדירה ותנאי השכירות לתקופה מוגבלת וקצרה היא הכרחית לצורך ייצוב המחירים בשוק. צעד חריג זה לא יפתור דבר בשוק הדיור המבעבע".



לדבריו, מדינת ישראל משוועת לשוק שכירות מסודר עם היצע רחב של דירות המושכרות לטווחי זמן ארוכים. "יש לייצר תנאים נוחים וכדאיים כלכלית, עם שיעורי תשואה סבירים, על מנת למשוך משקיעים מוסדיים ויזמים לייצר עשרות אלפי יחידות דיור לשכירות בתקופה הקרובה".



ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת המחקר גיאוקרטוגרפיה, אומרת שהתכנית מזכירה לה את טעויות העבר: "אני תוהה אם שר האוצר עושה נכון כשהוא מוציא לתקשורת עוד ועוד 'בלוני ניסוי' המתמקדים בראש וראשונה במיסוי על משקיעי נדל"ן. בתחילה זה היה הרעיון חסר התוחלת להגדיל באופן דרמטי את מס הרכישה על דירות להשקעה, עד כדי 20 אחוזים, ואילו כעת צץ ועולה הרעיון להקפיא את שכר הדירה".



"לטעמי אלה לא רק צעדים שלא יביאו לשום תוצאה, אלא יש בהם אפילו סממני ניסיון מלאכותי לשלוט על רמות המחירים בשוק הדיור, זאת על ידי פגיעה קשה דווקא במשקיעים המהווים במשך עשרות שנים את חוד החנית של שוק הנדל"ן", הוסיפה.