האם ישנה סיבה לדאגה? הלמ"ס פרסם אתמול נתונים מדאיגים על שוק הנדל"ן, כאשר במחצית הראשונה של השנה הביקוש לדירות, כלומר מספר הדירות שנמכרו קפץ ב-54% לעומת המחצית הראשונה של שנת 2014. מאחר והיצע הדירות לא גדל בהתאם, משמעות הדבר היא שהלחץ כלפי מעלה על מחיר הדיור יעלה.
בשיחה עם מעריב אונליין, אייל ירון, מנכ"ל חברת "בית תרמי", אמר כי "הבעיה העיקרית של שוק הנדל"ן של ישראל היא הקושי של הקבלנים לספק את הביקוש. בניגוד למקובל קושי זה אינו נובע בעיקר בגלל מחסור בדירות אלא משיטות הבנייה הקונבנציונליות שלא השתנו בפועל מאז הקמת המדינה. מדובר בשיטה עתירת כוח עבודה והבעיה העיקרית היא העבודה הפשוטה שיש מחסור חריף בעובדים שמעלה במידה ניכרת מאוד את עלות העבודה בענף הבנייה.למחסור בעובדים יש השפעה שלילית מאוד על השוק. המחסור מעלה את עלויות הבנייה, מה שמונע את האפשרות להוריד מחירים. מאחר ויש מחסור בעובדים הזמן שלוקח לסיים פרויקט בנייה מתארך לכשלוש שנים לפרויקט קטן יחסי ולחמש שנים ויותר לפרויקטים גדולים, מה שפוגע בכמות הדירות שנמסרות מדי שנה".

אייל ירון, מנכ"ל חברת "בית תרמי"
 

ירון הסביר את הצורך הליצור התאמה בין ההיצע לביקוש והוסיף כי "בגלל שבמשך שנים רבות ההיצע עלה על הביקוש יש מחסור של כ-100,000 יחידות דיור. מדי שנה נוצרים כ-45,000 משקי בית חדשים. כדי לספק את הביקוש הטבעי של משקי בית חדשים וכדי לחסל את החסר שהצטבר בעבר בתקופה של כעשר שנים יש צורך בכ-55,000  עד 60,000 התחלות בנייה בשנה והענף שלנו בקושי מצליח להגיע לקצת יותר מ-40,000".
האם המשמעות היא שכדאי למהר לרכוש דירה מפני שהמחירים יעלו?
"אם לא יהיה שינוי בתפיסה המחירים ימשיכו לעלות לצערי. הממשלה הנוכחית חושבת שניתן לפתור את הבעיה עלי ידי הגדלת היצע הקרקע וייבוא פועלים.
לערכתי מדובר בפתרון דחוק שעשוי להקל בבעיה אך לא לפתור אותה לחלוטין על ידי איזון ארוך טווח בין הביקוש לדירות וההיצע. לצד הגדלת היצע הקרקע לדיור, על הממשלה לקדם שיטות בניה שיצמצמו את כוח העבודה המועסק בבניה בעיקר במה שקרוי העבודות הרטובות. אם נקדם שיטות בנייה שמקטינות את הצורך בטפסנים, ברזלנים, טייחים וכו', נפתור את רוב הבעיות. בסין מסיימים פרויקטים גדולים של בניה בשנה ופחות וזה לא כי הפועלים הסינים יותר זריזים כי הרי פועלים סינים גם בונים בארץ. הסיבה היא שונה לגמרי בסין משתמשים בשיטות עבודה וטכנולוגיות חדשות שגם חסכניות בכוח אדם וגם מזרזים את תהליך הבניה."
האם הכוונה לבנייה מתועשת?
לא רק. כיום פופולאריות בעולם שיטות בניה שונות ומגוונות, דוגמת בנייה קלה ומתקדמת, שנפוצה מאוד בארה"ב או שיטת "בית תרמי" המאפשרת בניה בשיטת לוגו שחוסכת עד כדי  80 אחוזים מכוח האדם המקצועי ולא רק מוזילה את העלויות האלה גם מזרזת את זמן הביצוע בכ40 אחוזים מהשיטות הקונבנציונליות.