יצחק מויאל, יושב ראש הסתדרות ענף הבניין והעץ בישראל, מזהיר מפני פתיחת ענף הבנייה הישראלי ליבוא של 20 אלף עובדים מסין. מויאל טוען כי צעד כזה עלול לפגוע בעתיד הענף ובהכשרת עובדי בנייה ישראלים, ויביא בסופו של דבר לייקור עלויות הבנייה.

מויאל אמר כי "עקרונית איני מתנגד ליבוא עובדים זרים, אבל הדבר חייב להיות במינון סביר ולהביא בחשבון גם את האינטרסים של השוק המקומי. יבוא של 20 אלף עובדים יפגע בענף ובעתיד הבנייה כחול־לבן. אנחנו בעיצומו של תהליך הכשרת עובדים חדשים, וכוח העבודה הזול שיגיע מחו"ל יפגע בתמריץ שכבר החל בענף הבנייה".

לטענת מויאל, "יותר מאלפיים דורשי עבודה, ובהם חיילים משוחררים, מגלים עניין בעבודה בבנייה. רק השבוע נחתם הסכם להכשרת עובדים מול משרד הכלכלה".


על פי חישובי הסתדרות עובדי הבניין, המדינה גובה מס של 15% על כל עובד זר המגיע לישראל, והמס השנתי מסתכם ב־72 אלף שקל. בהנחה שיגיעו לכאן 20 אלף עובדים, הרי שגביית המס הכוללת מהעובדים מסין בלבד תסתכם ב־1.5 מיליארד שקל בשנה.

לאורך חמש שנות העסקה (טווח ההעסקה המקסימלי) יסתכם שיעור המס שייגבה ב־7.5 מיליארד שקל. מויאל טוען כי "המס הגבוה שייגבה מהעובדים יגולגל בסופו של דבר על קוני הדירות ויביא לייקור המחירים".

ההחלטה ליבוא עובדי בנייה זרים תובא ביום ראשון לאישור הממשלה. את ההחלטה מקדם אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, וזוכה גם לגיבוי משר האוצר משה כחלון. עם זאת, גורמי מקצוע באוצר, ובהם הממונה על התקציבים אמיר לוי, התנגדו בחריפות למהלך.

על פי הערכות, ההחלטה, הסותרת החלטה קודמת של הממשלה משנת 2011, זוכה גם לגיבוי של היועץ המשפטי לממשלה. באוצר אומרים כי יבוא העובדים מסין הוא מהלך חיוני להורדת מחירי הדיור, וכי הקבלנים הראו נתונים שלפיהם קיים מחסור חריף בידיים עובדות.